SeaScape 18
Grand Soleil 46
Dufour 405.
Fem fortjente vinnere

Fem fortjente vinnere

Årets båter er klare. Kun én av Seilas’-lesernes favoritter vant.

Publisert Sist oppdatert

«Årets båt» har blitt kåret av journalister fra Europas ledende seilbåtblader. Seilas er med fra Norge. Båtene har blitt plukket ut eter å ha blitt prøveseilt i Nederland i september og i Barcelona i november.

I år var det foreslått over 60 båter før vi plukket ut fem nominerte i hver klasse. Allerede under nomineringen ble det omfattende diskusjoner som endte med avstemning hvor flere sterke kandidater falt ut.

Årets vinnere

Årets familieturseiler: Dufour 405

Årets luksuriøse turseiler: Hallberg-Rassy 372

Årets skarpseiler: Grand Soleil 46

Årets spesielle båt: SeaScape 18

Årets flerskrogsbåt: Outremer 49

De nominerte båtene

Skarpseilere

Arcona 340

First 40

Grand Soleil 46

J/97

Winner 12.20

Familieturseilere

Bavaria 32

Delphia 47

Dufour 405

Ovni 445

Sunbeam 30.1

Luksusturseilere

Allures 51

Feeling 52

Hallberg-Rassy 372

Jeanneau 57

Saare 41

Spesiell klasse

Comet 21

K 650

Olsen 38

SeaScape 18

Flerskrog

Catana 41

Dragonfly 28

Outremer 49

Du finner resultatet fra de norske favorittene her.

Fornøyd med resultatet

Noen ganger er juryen samstemt, og andre ganger må det stemmes for å lukker vinneren. Jurymedlemmene ganske nasjonalistiske i sin smak og taler sterkt for sine båter i juryrommet, men kan ikke stemme på disse båtene. Som norsk jurymedlem står jeg fritt til å velge den båten jeg mener fortjener å vinne Ikke alltid er jeg enig i juryens avgjørelse, men i år hadde jeg ingen problemer med valgene, men det var så mange gode båter at mine favoritter svingte under prosessen.

Klasse med bare vinnere

Performance klassen var nok det vanskeligste. Før prøveseilingen var First 40 min favoritt. Å seile Skagen Race med båten hadde virkelig overtalt meg om dens kvaliteter. Jeg mener fremdeles at båten burde ha vunnet, men båten vi prøveseilte i Nederland ødela sjansene for seier. Eter få minutter gikk genoaskinneblokken i stykker. Båten var også meget standard. Jernkjøl og lav rigg, og et tungt anker med påfølgende kjetting ga ikke de samme egenskapene som den regattaoptimerte båten jeg hadde seilt i Norge.

Grand Soleilen derimot var optimalt trimmet. Eieren var nesten overivrige i seilskift, og klarte å vise frem båtens beste sider på en svært overbevisende måte.

Arcona 340 var en båt både jeg og juryen falt for. Båten seilte mye fortere enn J/92, men kostet ikke så mye mer. J/92 var en meget sjarmerende seilbåt, men til en pris som ikke kunne forsvares.

Hadde lommeboken vært tykk nok hadde jeg kanskje endt opp med Winner 1220. Konservativ og lekker med svært gode kryssegenskaper, men litt mye cruising for å vinne performance klassen.

Prestisjeklassen

I klassen kostbare turseilere var det også sterke kandidater, men båtenes konsepter var svært forskjellige. Aluiniumsbåten Allures 51 ble godt likt, men havnet litt på utsiden av kategorien. Feeling imponerte også, men var litt for sær. Jeanneau 57 var nok det største utfordreren til vinneren Hallberg Rassy 372, men det ble stilt spørsmålstegn ved begge disse båtene også. Var en 37-foter luksuriøs nok til å gå til topp, og var Jeanneau som en masseprodusert billigbåt i riktig klasse sammen med mindre båter som kostet mye mer. Saare 41 var for lite nytenkende for å vinne klassen. Båtens styrke i forhold til Hallberg-Rassy er kun prisen.

Beste volumbåt

Markedet var nok mest spendt på hvilken båt som ble beste familieseiler. Her var diskusjonene nesten like omfattende som for performanceklassen. Ingen av båtene viste svake sider, og personlig hadde jeg vært fornøyd samme hvilken båt som vant denne klassen. En båt jeg likte godt, Ovni 445 falt litt utenom kategorien som en langturbåt. Delphia 47 kunne tjent på å ha hatt mer duk under testseilasene. For å være med til toppen skal alle båtene være prøveseilt. I Barcelona under andre prøveseilingsrunde så det ut til at to av favorittene skulle bli diskvalifisert. Bavaria 31 mistet masten etter at riggeren hadde glemt å sete i en splint. Det gjorde at kun et fåtall av juryens medlemmer hadde fått seilt den. Dufour 405 var ikke på brygga etter båtutstillingen i Barcelona som nettopp hadde blitt avsluttet. Det hadde vært en misforståelse mellom verftet og den spanske agenten. Båten hadde forlatt utstillingen og var 30 nm nord for Barcelona da Dufour fikk tak i båten og beordret den tilbake. Bavaria fikk plukket av en mast på en Bavaria 32 i sydtyskland og fikk rigget testbåten å imponerende kort tid. Bavaria 32 er ingen dårlig båt, men på design og stil når den ikke opp mot Dufour 405 som til slutt ble en fortjent vinner.

Beste konsept

Klassen over spesielle båter hadde de mest spennende båtene. Tofinou 12m klarte ikke å stille, og falt ut, dermed ble danske Olsen 370 eneste overnattingsbåt i denne klassen. Olsen imponerte, men virket litt uferdig. Den har et spektakulært system hvor overbygget kan heises for å få full ståhøyde under dekk. Det gjorde at båten kunne ha et lavt fribord og elegante linjer. Systemet virket sårbart og komplisert. Personlig hadde jeg foretrukket en båt med litt høyere fribord, og uten det avanserte overbygget.

Comet 21 var en morsom entype båt, men ikke spesiell nok til å hevde seg. På mange måter virket den mer gammeldags enn en Melges 24 fra begynnelsen av 90-tallet.

K 650 var min favoritt i starten. Båten er nok den som viser i størst grad hva vi kan vente oss i årene fremover. Båten har morgendagens skrogform og rigg. Men det blåste kanskje vel mye når vi prøveseilte. Den hadde for mye duk. SeaScape 18 derimot klarte seg overraskende bra. Under samme forhold som var overlevelses seiling med K650, hadde vi vill seiling med gennaker om bord i SeaScape 18. Vi seilte faktisk også forbi Allures 51 på kryss med den 18-fots lange jolla som er en forminsket Minitransat.

Jeg stemte på SeaScape 18 fordi båtens konsept virket så gjennomtenkt og godt utviklet.

Beste med flere skrog

Dragonfly viste seg fra sin beste side uder testseilingen utenfor Nederland. 17 knop var ingen problem og juryen satt klissvåte på trampolinen med et stort smil i fjeset. Dragonfly har vunnet årets båt to ganger, men kom ikke til topps denne gangen. Det gjorde min favoritt Outramere 49, en fantastisk katamaran bygget slik katamaraner skal være. Seilegenskaper og funksjonalitet har stått i fokus, dette har gått utover bovolum, men det har man nok av på en slik båt allikevel. Catana 41 var også en flott katamaran, men båten bar preg av å være en prototyp, og produsenten skulle gjøre en rekke forandringer på kommende båter.