Testpanelet vurderer båtene i salongen på Ovni.
Solide langturseilere prøveseilt
Vi trodde at Johan Peteresen skulle seile Ovnien i havn, men lurte oss.
Krystest
Slørtest
Henning Paur fra Grand Seil var med på Ovnien for å trimme seil. Her reves storseilet.
Bostad ratter Ovni
Allures hadde en Code Zero på lur, og skjøt fart i den lette vinden.
Lettvindsegenskapene testes i indre Oslofjord.
Båtene samlet i Åsgrårdstrand.
Allures 44 på slør
Ovni på kryss
Finn Audun Bostad sjekker el. panelet på Ovni
Allures hadde kun to lugarer, men til gjengeld et stort teknisk rom hvor Johan Petersen fant seg til rette.
Vi hadde hyggelige måltider om bord. Første kvelden i Ovni og andre kvelden i Allures.
Kald kryss utenfor Hollenderboen.
Rask slør ut fra Horten.
Bare Ovni kan skryte av 100 prosent aluminium.

Solide langturseilere prøveseilt

Seilas tok med seg erfarne langturseilere for å teste Allures 44 mot Ovni 445 i forrige uke.

Publisert Sist oppdatert

Ovni har satt en standard for langturseilere som ønsker en solid båt i aluminium og som vil ha en båt som kan seile på grunt farvann. Også i Norge er båtene blitt populære, og Hans Lange som selger Ovni i Norge og Sverige forteller at han konkurrerer med den engelske importøren om å være det største markedet utenfor Frankrike, hvor båtene blir produsert.

Utfordrer

Det er ikke tvil om at folkene bak Allures har studert Ovni nøye. Båten byr på de samme egenskapene, men med en litt annen vri. Verftet bruker dobbeltkrumme plater i skroget, noe som gjør at skrogsiden får en jevn form. De støper også overbygget i glassfiber noe som gir større frihet med hensyn til form, og konstruksjonen skal også være lettere i følge verftet. Med rundspant skrog og glassfiber overbygg ser Allures mer ut som en vanlig seilbåt, og kunne vært tatt for en glassfiberbåt om skroget hadde vært malt.

Første duell

Hverken Peter Øye som selger Allures, eller Hans Lange har sett eller hørt at disse båtene har blitt testet mot hverandre noen gang, men så er Ovni 445 en ny båt som ble lansert forrige vinter.

– Når man sammenligner andre tilsvarende havgående aluminiumsbåter med opptrekkbar kjøl, er hun (Allures 44) i første klasse når det gjelder fart og høyde. Jeg mener at hun kan sammenlignes med kjølbåter som er bygget i store serier.

Dette sitatet fra Michel Desjoyeaux er sakset fra bladet Voiles & Voiliers, september 2004 og gjengitt i Allures brosjyre. Skal man tolke sitatet fra den kjente soloseileren Desjoyeaux mer direkte så mener han at Allures seiler raskere og høyere enn Ovni, omtrent som en Sun Odyssey eller Bavaria. Det var sikkert riktig i 2004, men vår test gikk ut på om det holder i dag, etter at Ovni har lansert 445 med linjer fra Marc Lombard.

Ovni tar også igjen mot Allures, og har utviklet slagordet «100 prosent aluminium», med klare hentydninger til glassfiberdekket på Allures.

Seilas har testet Ovni 445 to ganger tidligere. Første gangen sammen med designeren Marc Lomard. Du kan lese om degineren her.

Langturseilere testet

Både Allure og Ovni er bygget for langtur, selv om de fleste kjøperne av disse båter nøyer seg med lange sommerferier. For å få sjekket båtene etter de kriteriene langturseilere vurder båtene ut fra inviterte vi med oss to kjente langturseilere. Finn Audun Bostad er Seilas' langturekspert og seilte til Karibia sammen med sin familie i en Forgus 44 i 2007/2008. Med å eie en båt selv i samme størrelse så er han meget kvalifisert til å vurdere disse to aluminiumsbåtene.

Andre langturseiler var Johan Petersen. Han har vokst opp i skøytene «Rundø» og «RS Christiania». Seilte jorda rundt i «Sorgenfri», en Hero 101 på 90-tallet og jobber i dag i Redningsselskapet hvor han nå er engasjert i «RS Stavanger» prosjektet. I sommer har Petersen seilt 48 fots lange og 31 tonn tunge redninsskøyta fra Lofoten til Oslo uten motor, men med et par årer for å manøvrere inn og ut av havn.

Tre dager

Testen startet på onsdag 21. oktober fra Asker og ble avsluttet samme sted fredag kveld. Det blåste vind fra nord, nordøst hver dag. Torsdagen ble det seiltesting fra morgen til kveld med lens ut fra Horten i 7-9 m/s vind og kryss opp fra Tjøme til Åsgårdstrand. Vi seilte med fult forseil, men tok et rev i storseilet på begge båtene. Etter hvert ble genuan også rullet litt inn på Ovnien.

Vi fikk seilt båtene under varierte vindforhold, men dessverre ikke i grov sjø. Testen vil bli publisert i Seilas i løpet av nyåret 2010.

Seilas testet også Ovni 445 i forbindlese med Årest båt i Nederland i september. Der testet vi også Allures 44s storestøster, Allures 51. Du kan lese om prøveseilingen her.