Fremtidens båt prøveseilt
Dragonfly mot K650.
Mye seil på kryss. Båten gikk bedre med fire mann på ripa.
Vel mye seil når vi prøveseilte.
Skroget gir stor stabilitet når båten krenger.
Fyldig baug.
Vingmast
Du må gjennom luka på dekk for å komme inn i båten.
Ekstremt mye duk med gennakeren oppe.
Masten langt tilbake, og en gigantisk fokk.
K650 mot Dragonfly 28 under testing av årets båter.

Fremtidens båt prøveseilt

K650 har form og detaljer som kan inspirere fremtidens performance båter. Båten er som en liten Volvo 70.

Publisert Sist oppdatert

Jeg prøveseilte båten i tøffe forhold på åpen sjø utenfor Ijmuiden i Nederland. I det vi strammet inn fokka gikk båten i plan. Vinden lå jevnt over 30 knop.

Du kan lese om testen av Årets båter her.

Du finner også omtale av de nominerte Performance-båtene i Seilas 8 som er i salg ut uke 47.

Som en mini Volvo 70

K650 er tegnet av Juan Kouyoumdjian som står bak Ericsson båtene og ABN Amro båtene som har vært suveren i Volvo Ocean Race. ABN Amro var en sensasjon når den kom. Båten gjorde at en skrogs båtene nesten kunne måle seg med flerskrogsbåtene når det gjelder fart. Når det gjelder sjødyktighet er moderne Volvo Ocean Race båter en klasse over.

Lettplanene

K650 ble til etter en lusjsamtale mellom designer Juan Kouyoumdjian og sjefen for Karver som lager lett og sterkt dekksutstyr. Båten har høy skrogstabilitet og mye seil. Båten på 6,5 meter veier 705 kilo og har et storseil på 23 kvm, men en gennaker på hele 65 kvm. Sammenlignet med en Melges 24 er K650 100 kilo lettere og har 7 kvm, eller 17 prosent mer seil på kryss. Gennakeren er 9 kvm større enn på melgesen så den vil ha 11 kvm mer seil totalt på unnavind. K650 er akkurat like bred, men over en meter kortere enn Melges.

Spennende konsept

K650 har mer skrogstabilitet enn Melges. Båten har en knekk mellom undervannskrog og sideskrog som gir løft når båten krenger. Undevannskroget vil løfte seg opp når båten krenger. Selv om båten er bred, vil den være smal gjennom vannet når den krenger. Bredden vil derfor ikke være noen bakdel, kun bidra til økt stabilitet. Dette er et konsept jeg mener vil bli viktig på fremtidens seilbåter, men for at det skal fungere må båten være lett.

Riggen er også plassert langt bak på båten. Med firkantet topp på storseilet gjør ikke det at storseilets areal blir særlig redusert selv om masten står langt bak. Fordelen er at båten kan bære større forseil uten stort overlapp. Vantene kommer også ut i bordet der båten er bredest, noe som gir maksimal effekt. Med et langt underlik på fokken vil vinkelen mellom akterlik og bunnlik bli mindre, noe som gjør at man har bedre kontroll på seilets akterlik.

Som en flerskrogsbåt

Båtens akselerasjon er enorm. Det er nesten ingen rorpress på de doble rorene. Styresystemet er utviklet slik at når man slår vil lo ror svinge mer enn le ror, slik at rorbladene følger vannstrømmen bedre.

Båten minner svært mye om en flerskrogsbåt å seile. Etter hvert som farten bygger seg opp kan man falle ned på rommere vinkler. Vi prøveseilte båten også mot Dragonflys nye 28 foter. Den var jevnt over raskere, men ikke mye. Til tider var K650 raskest om vi fant optimalt spor gjennom bølgene. Dessverre hadde vi ingen logg om bord, men vi seilte nok nær 20 knop til tider.

På skarp slør vil nok K650 slite med å seile raskere enn flerskrogsbåter, men i lett vin på kryss og dype vinkler vil den ha en god sjans.

Like våt som Volvo 70

Faktisk seilte vi også sammen med Delta Lloyd, ex ABN Amro som var ute med kundeseiling. K650 er som en miniatyr av denne båten. Like våt er den også, og sjøen kommer sprutende forfra også på rom slør fordi den relative vinden blir så skarp.

Båten har som Ericsson 4 er fyldig forskip. Det er nesten som om den skulle være en fot lengre, men at verftet har kappet ned lengden foran. I de ville bølgene på opp mot fire meter var det også en utfordring å holde nesen opp. Når jeg seilte var vi bare tre om bord, og manglet nok 100 kilo i aktre hjørne av cockpiten. Vinden og sjøen var for tøff for gennaker, og gutta sa de burde utvikle en mindre gennaker for slike vannvittige forhold.

Jeg seilte også SeaScape 18 under samme forhold. Den 18-fots båten er som en liten utgave av Mini Transat måtene, og med den seilte vi med full duk, og båten klatret bedre over bølgene, men var langt fra like rask. 15 knop var det meste vi klarte å presse SeaScapen opp i, og den var raskest på flatt vann.

Fersk film fra Yum-boats

Som bølgesurfing

Strømsjøen ga noen monstre av bølger. Dessverre var det for røft til at RIBen med fotografen turte å dra ut. En av bølgene vi seilte inn i bygde seg opp som et tårn, og jeg så bølge bunnen nesten rett under baugen. Følelsen var som å reise seg opp på et bølgesurfbrett på men mega bølge, men i forhold til en brytende bølge med surfbrett falt denne litt sammen før vi nådde bunnen. Opplevelsen var så sterk at vi tre om bord slapp skøtet og ble stirrende på hverandre, og dette var garvete franskmenn med Mini Transat erfaring.

Overrigget

På kryss ble det overlevelses seiling med kun tre mann på ripa, men vi seilte fortere enn vannlinjen og hekken slapp vannet som striper. Det at skroget planer bidrar med ekstra press på skroget, noe som forbedrer stabiliteten. Det virket som om vi tippet mer når farten minket. Båten har en dyp kjøl som vippes bakover som på en FirstClass 8. Dette er en praktisk løsning, men ikke ideell. Men for å gi stabilitet er kjølen på 275 kg 2,3 meter dyp, men uten bulb. Båten ville nok vært enda råere med en opptrekkbar kjøl med bulb som en Melges, eller aller helt en svingkjøl som Volvo Ocean Race båtene.

Fantastisk i lett vind

Jeg fikk dessverre ikke seilt båten i lett vind, men fikk observert den fra andre båter jeg prøveseilet. Båten planer med det minste vindpustet og ser også meget bra ut på kryss. Karver dekksutstyret fungerer meget bra. Det er ingen vinsjer, og det meste styres av systemer med diverse utvekslinger.

Båten har en roterende vingmast som står på dekk.

Kun for racing

Masten er så langt bak at det ikke er noe luke fra cockpiten ned under dekk. For å komme deg under dekk må man ned gjennom luka på fordekket. Båten er bygget på Cobra-fabrikken som byger de fleste seilbrettene som er på markedet. Skroget er bygget opp med en avansert honycombkjerne. Båten vil koste nesten like mye som en Melges, noe som vil gjøre det tungt å bygge opp en klasse her. Båten er nesten for rå til å være et leketøy, så den er for spesielt interessert.

Fremtidens ideer

Men den er svært interessant, og jeg skulle gjerne sett en båtprodusent ta konseptet på en større båt. En båt med høyere skrogstabilitet uten at det ødelegger kryssegenskapene, og få masten bakover slik at man fikk et stort og effektiv forseil man kunne skjøte innenfor vantene. Båten kan også gjerne ha en opptrekkbar T-kjøl som stikker svært dypt under aktiv seiling, men muligheter for å redusere dybden for turseiling og for å komme inn og ut av havner.

Det ryktes at Juan Kouyoumdjian utvikler en performance cruiser for et større verft. Det blir nok en spennende båt. Han tegner også nå en TP52 for det engelske Team Origin-laget for neste år. Juan K har også en sprek 37-foter på tegnebrettet. Se tegninger her.

Se film hvor Juan Kouyoumdjian forteller om båten.