Søk i arkivet

Byssa.
Byssa.
Stor akterkøye som ikke blir ødelagt av rattstyring.
Stor akterkøye som ikke blir ødelagt av rattstyring.
Forpiggen
Forpiggen
Ikke mange båter i denne størrelsen har et så stort kartbord.
Ikke mange båter i denne størrelsen har et så stort kartbord.
Smart kant i cockpiten som fungerer både som gripetak og som fotstøtte. Fotstøtten til rormannen er en justerbar bøyle.
Smart kant i cockpiten som fungerer både som gripetak og som fotstøtte. Fotstøtten til rormannen er en justerbar bøyle.
Doble ror gjør at båten holder styringen også under krevende forhold.
Doble ror gjør at båten holder styringen også under krevende forhold.
Båten har vantene i rekka og en 110 % fokk.
Båten har vantene i rekka og en 110 % fokk.

Elan 310 prøveseilt

Tor Hove har vært i Slovenia og seilt Elans nyhet før verdenspremien i Southampton om to uker. Vi har fått rapport.

Tor Hove fra Fjord Sails som importerer Elan til Norge er meget begeistret over den lille nyheten med spennende ideer. Her er Hoves første inntrykk som selvfølgelig er preget av at han selger båten.

Du kan se tegninger og data på båten her.

«Open» inspirerte

Elan 310 er en logisk fortsettelse av utviklingen som startet med Elan 450.
Som sin storesøster har Elan 310 doble ror. I tillegg har båten fått ” chines”. Dette er en knekk i skroget i akterskipet. Formålet er å gi mer løft på lens og dermed bedre fartsegenskaper. I tillegg gir det bedre retningsstabilitet.

Dette er en båt med egenskaper som passer både nybegynnere og de mer erfarne. Nybegynneren vil først og fremst ha glede av en utmerket stabilitet og meget god rorkontroll selv ved overdreven krengning.  Med en 110% fokk er båten svært letthåndterlig og egner seg godt til seiling med et begrenset mannskap.

De mer erfarne vil trolig først og fremst sette pris på fartsegenskapene i en frisk spinnakerslør. Det brede akterskipet gir gode planingsegenskaper og med doble ror er rorkontrollen enestående selv ved ekstrem spinnaker kjøring.

Interiøret er klassisk med en sovekabin foran og en bak. Kabinen bak er meget stor som en følge av de ”open” inspirerte skriglinjene. Ståhøyden er meget bra til å være en båt i denne størrelsen (185+).

Elan har forsøkt å lage båten mest mulig fleksibel. Det er derfor mulig med enkle midler å ta ut deler av innredningen for å spare vekt når man seiler regatta. Skap i akterkabin, toalett, ved kartbord og i salong er alle demonterbare med enkle midler.

Les mer om Elan 450 her

Første seilinntrykk:

Fjord Sail fikk anledning til å bli med på en av de aller første turene med båten sammen med deler av Rob Humpreys design team (Nick Pike og Angus Humphreys). Rob Humpreys selv var for anledningen fotograf.

Det båste 8-10 knop under prøveturen. Stabiliteten var det første vi la merke til. Allerede når man går ombord i båten ved kai merker man at det er en helt annen stabilitet i denne båten enn man er vandt til i båter med denne størrelsen. Det samme inntrykket fikk man under seil. De doble rorene gjør at man har en helt annen rorkontroll enn i en konvensjonell båt. Vi forsøkte å provosere så godt vi kunne på spinnaker-sløren, men selv om vi hadde nok trykk til helt overdreven krengning var vi ikke i nærheten av miste kontroll. Vårt inntrykk er derfor at dette er en båt man kan kjøre meget tøft med for spinnaker. På kryss er bevegelsene hurtigere enn hva undertegnede er vant med. Dette skyldes i hovedsak den relativt lave vekten, men også skrogfasongen. Farten var umulig å bedømme med dårlig kalibrerte instrumenter og ingen referansebåt, men følelsen var god på kryss. Rormannen sitter godt med en fin stålbøye til føttene slik at man sitter avslappet og sikkert når båten krenger. Mannskapet sitter også svært bra på kryss med korrekt vinklede sidedekk akkurat som de større Elan båtene har. Elan 310 hadde i tillegg fått en fin profil støpt inn i sitteflaten på benkene slik at man fikk godt feste for føttene.

På slør har man inntrykk av å seile en langt større båt. Stabiliteten er fenomenal og bevegelsene er rolige. Den store cockpiten gjør at mannskapet har god plass å jobbe på.  Prototypen var rigget med en asymmetrisk spinnaker på bauspyd. Dette er et enkelt system om er lett å seile med, men vi ville kanskje foretrukket en overlengde bom slik som vi benytter på Elan 410 for å kunne seile dypere.

Dekksutstyret:

Dekksutstyret er av tilsvarende kvalitet som man finner på de større Elan båtene. Det betyr utstrakt bruk av Harken blokker og vinsjer. Vinsjene var av en ny generasjon fra Harken hvor trommelen er profilert. Dette skal gi noe av samme effekten som man har på Anderson vinsjene.

Interiøret

Det var kanskje interiøret som imponerte oss mest. På forhånd hadde vi forventet oss en minimalistisk båt med begrenset tur potensiale. Det er imidlertid så mye volum i dette skroget at det er blitt en fin turbåt. Det er bra ståhøyde og alle funksjoner er ivaretatt. Det er selvsagt begrenset med skapplass, men til å være en 31 fots båt er innredningen blitt meget bra. Det er lyst og trivelig og relativt mye treverk.



 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen