Nigel Calders Malö «Nada»
Nye Malö 54

Nye ideer hos Malö

Verftet viste tegningene på sitt flaggskip på Orust, og vi snakket med designeren.

Publisert Sist oppdatert

Malö har to ganger blitt kåret til årets båt i USA og har fått mye internasjonal oppmerksomhet gjennom prosjektet til Nigel Calders hybridmotor prosjekt. Calders er en anerkjent langturseiler, forfatter og båtjournalist som har trykket verftet til sitt bryst men har også vekslet mange ideer og erfaringer med verftet noe de tydeligvis har tatt konsekvensene av.

For langturseilere

Veftet setter mer fokus på langturseilere og deres behov. Vanligvis bruker en langturseiler ett år før båten er riktig utstyr og klar for lengre strekk. Malö vil nå lage båter som er klare for lange turer rett fra verftet. Det skal bli mer rom for individuelle tilpassninger.

Bedre seilegenskaper

Malö 54 som er under planleggingsstadiet har et skrog tegnet av Bruce Farr. Båten vil få et slankere forskip enn hva som var vanlig fra veftet tidligere. Det vil gjøre at båten går bedre gjennom bølgene og blir raskere på kryss.

    Alt bortsett fra skroget er tegnet av Malös nye hus designer Fredrik Forsgren som vi møtte på Kungsviken hvor Malö holder til på Orust.

    – Malö 54 vil bli en mer moderne båt en hva som har blitt levert fra verftet tidligere. Den vil også peke ut veien for verftets fremtidige modeller, forteller designeren til Seilas.

Tre lugarer

Nyheten vil få tre lugarer. Forpiggen blir eierlugaren med et eget bad. Salongen blir konvensjonell, men byssa blir stor. Over salongen blir det en rad av luker som slipper inn mye lys, men også en mulighet for å stenge sollyset ute i feks varmere strøk.

    – De fleste seileren legger ting i vasken når man seiler for der detter det ikke ut. Byssa på 54-foteren vil få store slingrekanter slik at man kan legge fra seg ting uten at det faller i dørken under seilas, forteller xx til Seilas.

Arbeidslugar

Den ene akterlugaren vil få køyesenger. Det frigjør plass på dørken. Det vil væe en luke fra cockpiten direkte ned til denne lugaren, slik at man kan legge vekk større gjenstander. Denne lugaren vil også være et ypperlig sted å sove under lengre overfarter hvor man kan kle av seg de våte klærne uten å ødelegge komforten om bord.

Ett ratt

Selv om verftet prøver ut nye ideer er også nyheten konservativ. Båten får ett stort ratt. Båten vil få to cocpitområder hvor det meste av seilhåndtering vil fore gå fra den bakre del. Den fremre del av cockpiten er godt beskyttet av en vindskjerm av glass og en targabøyle. På targabøylen er storseilskjøtet festet. Båten får en kraftig rodkick som holder bommen på plass. Det gjør at det skal mye mindre krefter til for å stramme skjøtet, fordi man kun jobber med krefter sideveis, ikke nedover, i følge designeren.

    Akterspeilet har en lem som fungerer som badeplattform. I hekken er det en uttrekkbar landgang. Det er også en liten jollegarasjen rom får plass til en rib, om luften i pongtongene slippes ut.

    Forstaget vil ikke gå helt til mastetoppen, men det vil en eventuelt  gennaker. Båten kan også ha et kutterstag. Feste for skinne til selvslående fokk vil bli langt inn i dekk.

    Båten vil få store tanker, både drivstoff og vann på 1000 liter. Det vil også bli lagt stor vekt på god ventilasjon i båten.