Langbeint langturseiler
Marc Lombard var i Norge i mai for å snakke om Ovni.
Langbeint langturseiler

Langbeint langturseiler

Alubat som lager Ovni utvikler en helt ny Cigale. En båt for langturseilere med dårlig tid.

Publisert Sist oppdatert

Cigale 16 er tegnet av Marc Lomard, den franske designeren som har tegnet mange raske Open 60-båter, trimaraner og turseilere. Den franske designeren utviklet raske enskrogs båter et stort hakk når har i 2004 lanserte Open 60 med knekk i overgangen mellom undervannskarog og sideskrog, en detalj alle designere har kopiert og som alle Volvo Ocean Race deltagerne hadde denne detaljen som gir båten bedre skrogstabilitet.

I aluminium

Til forskjell fra Ovni har Cigale-serien dobbeltkromme skrogplater. Det gjør båten mer elegant, men også mer kostbar å produsere. Cigale-serien har også fast kjøl og mer fokus på fart. Som Ovni er også overbygget laget i aluminium.

Vannballast

"Det moderne skroget med høyt akterliggende knekkspant, maksimal vannlinje, liten våt flate og et lett deplasement gir Cigale 16 alle muligheter til å bli en eksepsjonellt rask "cruising yacht" for både lange kryss og fartsfyllte surfer i medvind", forteller Marc Lombard på importøren Lange Maritimes nettside.

Seilas har snakket med designeren Marc Lombard. Se sak her

    Båten får to ror og en moderne L-kjøl. Du har videre muligheter til å bestille den med vannballast tanker slik at det rettende momentet blir enda høyere. Det betyr muligheter for å seile med mer duk.

Uvanlig planløsning

Verftet har valgt å legge salongen under båtens cockpit. Her kan man se ut gjennom vinduer i skroget samt panoramavinduer bak mot hekken.

    Foran byssa er det lugarer, og man kan velge mellom tre eller fire. På siden av salongbenkene er det ytterligere to køyeplasser. Båten har to bad.

Bred cockpit

Båten har formen som en Open 60. Båten holder bredden hele veien bak mot hekken. Det gjør at cockpiten blir svært bred. Du kan velge mellom enkelt eller dobbelt ratt.  På hekken er det en stor plattform for jolle. Skrog og dekk med fine linjer underbygges av et rent dekk. Nedsenkede dekksluker, fall og liner ført under dekk ruter og lysventiler er innfelte og det er fine avrundede kanter.