57-foter som setter ny standard
57-foter som setter ny standard
57-foter som setter ny standard
57-foter som setter ny standard
57-foter som setter ny standard
57-foter som setter ny standard
57-foter som setter ny standard
Jeanneau 57 leveres i tre forskjellige innredningsvarianter.
Båten blir innredet i eksklusive materialer.
57-foteren får en solplass helt akter, doble ratt med vinsjer og tau for seilhåndtering og en stor sosial cockpit med sitteplass til seks personer rundt et fastmontert bord

57-foter som setter ny standard

Jeanneaus flaggskip har nye løsninger og elegant stil. Båten vil konkurrere med Bavaria 55 og Oceanis 58 som snart er på vannet.

Publisert Sist oppdatert

   - Kombinasjonen av gunstig pris, enorm plass, fleksibel innredning, utmerkete seilegenskaper og høy kvalitet gjør at verftet har skyhøye forventninger til denne modellen. Jeanneau 57 vil koste cirka 4,5 millioner kroner her hjemme, skriver Heitmann Marine på sin nettside.

Tre store fra tre store

Båten blir en sterk utfordere til Bavaria 55 og Oceanis 58 som snart er på vannet. Alle disse tre båtene er fullstappet an nye løsninger og komfort. De setter også en ny standard for hva en luksusseiler koster. Bavaria vinner på pris, mens Jeanneau ser ut til å ligge ett hakk foran på stil og eleganse. Nye Oceanis 58 vil sannsynligvis havne et sted mellom Bavaria og Jeanneau i pris og stil. Bavaria 55 koster under tre millioner kroner. Oceanis koster 410 000 euro, noe som kan tyde på at Normar klarer å selge denne til noen tusenlapper under Jeanneaus flaggskip.

Jolleløsninger

Alle tre båtene har utviklet smarte løsninger for jolla. Bavaria har valgt å ta den inn langskips mellom to akterlugarene. Det begrenser løsningen med køyer bak, og akterlugarene blir heller ikke så store, men det gir plass til en stor jolle, og løsningen gjør at man kan bruke hele skrogets lengde.

    Jeanneau har valgt å jolla på tvers bak. Jeg vil tro at det er ikke store jolla man får plass til, men løsningen er elegant. Oceanis har laget en slags bryggeløsning hvor jolla får plass oppå. Her får du ikke gjemt jolla, men løsningen er nok billigere og mer fleksibel.

Folkevognmotor

Den nye Jeanneau 57 har fått noen nye løsninger. Båten har fått en femsylindret motor på 140 hester fra Volkswagen. Denne motoren har blitt brukt en del på motorbåter, men det er første gang jeg har hørt om at den har vært montert i en seilbåt. Motoren skal være svært moderne med høy ytelse i forhold til vekten. Den går også svært stille.

    Båten har også en annen detalj fra motorbåtverden. Luka ned til salongen består av to skyvedører i glass. Fordi båten er så stor er det mulig å gå under denne mekanismen når man går inn i akterlugarene.    

    Også Oceanis 58 vil få denne folkevogn motoren.

Briand skrog

Den nye modellen vil erstatte 54 DS. Denne båten er det solgt mer enn 400 stykker av.

57-foteren er konstruert av Phillipe Briand Yacht Design. Han har lagt vekt på å lage et harmonisk velseilende, raskt og lett manøvrerbart skrog. Totallengden er på 17,7 meter, vannlinjelengden 15,3 meter og båten er 4,99 meter bred. Vekten er 19,5 tonn.

To alternative kjøler er tilgengelige. Den dype, på 2,5 meter veier 6 100 kilo. Den grunne kjølen som gir et dypgående på 2,1 meter har en vekt på 6 500 kilo. Med storseil og genoa på ruller utgjør seilarealet 158 kvadratmeter.

- Også i Norge begynner det å bli et marked for seilbåter som krever at skipperen har sertifikat, mener Heitmann.

Tre løsninger

Fleksibiliteten gjør at eieren med noen enkle håndgrep kan bygge om forskipet slik at det får tre helt forskjellige innredninger. Det er mulig å lage tre separate kabiner tilknyttet to toaletter, en stor eierlugar eller en litt mindre eierlugar pluss lugar til skipperen i forskipet. Velger man løsningen med den største lugaren forut kan eieren disponere separat toalett og et stort dusjrom.  Vil han eller hun også ha plass til skipperen blir lugaren og toalettfasilitetene litt mindre.

- I tillegg kan man velge forskjellige løsninger akter. I utgangspunktet tilbyr verftet enten en eller to lugarer i akterskipet. Velger man to lugarer kan køyene enkelt gjøres om slik at hver lugar enten har to enkle eller en stor dobbelt køye.  I tillegg til salongen hvor det er spisebord med god plass til seks personer får båten en stor, praktisk og velutstyrt bysse, navigatørplass og en liten sittegruppe, forteller Heitmann.