Joda, Britannia flyter

Etter at det de siste dagene har vært lite å berette fra våre venner i Arkhangelsk har vi mottatt mange bekymringsmeldinger fra våre engasjerte lesere. Britannia flyter, men å si at spenningen er slutt vil være å foregripe begivenhetene

Publisert Sist oppdatert

Det foregår nå en intrikat dragkamp mellom Sigurd Coates og verftet der politiet og rettsapparatet er koblet inn. Men, som Hans Wilhelm Steinfeldt nylig uttalte i Dagsnytt 18, - Det russiske retssystemet er ennå ikke særlig utviklet. I tilfellet Britannia betyr det at selv de minste disputter mellom verftet og båteier ender i retten, og selv om Sigurd Coates har vunnet alle rettsaker i alle instanser til nå, tar disse sakene tid, de koster penger, og konsekvensskadene er store.

Om Sigurd Coates skal få dekket sine kostnader av verftet vil det i beste fall ta tid og kreve nye rettsprosesser, og det kan ende med at Coates igjen får verftet, som han solgte i 2001, i fanget.

I mellomtiden er det to uavklarte forhold. Det ene er utklarering av båten, og Sigurd Coates forteller at tollerne gjorde store øye da de fikk presentert utførselspapirene for «Britannia». De hadde nemlig sett de samme papirene tidligere, men da for båten under navn «Tsar Peter» av Moskva. Man håper at denn «misforståelsen» blir oppklaret innen båten skal seile. Eller kan båndene mellom verftet og tollmyndighetene vise seg å være tettere enn det man liker å tro.

Det andre uavklarte punktet gjelder «Britannia»s ekstrautstyr som stadig ligge innelåst på verftsområdet. Fordi Coates vil kunne kreve sikkerthet for sitt tilgodehavende fra verftet er det mulig at politi og namsmann kan kreve tilgang på dette ekstrautstyret. Mest sannsynlig er det likevel at «Britannia» må seile uten dette utstyret som omfatter redningsflåter og riggutstyr.

«Britannia» har begynt motortestene og vil ventelig være ferdigtestet i lastet og klar rundt helgen 27/28. juni. Da håper Sigurd Coates og skipper Esben Glad og det øvrige mannskakpet å kunne sette kursen mot Norge og Son.

Følg den videre utviklingen på seilas.no