Den største og dyreste på 30 år
Den største og dyreste på 30 år
Den største og dyreste på 30 år
Den største og dyreste på 30 år

Den største og dyreste på 30 år

Pål Fevangs Swan 66S er den største og dyreste seilbåten Heitmann Marin har solgt siden firmaet ble startet i 1980. Nå er båten klar for Færderseilasen.

Publisert Sist oppdatert

Prisen på en Swan 66 ligger på mellom 30 og 40 millioner kroner.

- Båter i denne divisjonen er skreddersøm både over og under dekk. Prisen vil også være avhengig av hva slags materialer man velger å bruke og det utstyret som installeres. Avtalen med eieren gjør at jeg ikke kan oppgi den eksakte prisen på akkurat denne båten, sier Jens-Petter Flesvig i Heitmann Marin.

Ventet i tre år på ”Godot”

Eieren, Pål Fevang, har døpt båten Godot. Han har ventet på den i tre år. Ventetiden er brukt til diskusjoner med konstruktøren Germán Frers om overbygg og skroglinjer, finsliping av detaljene i innredning og til å plukke utstyr fra øverste hylle. Sammen med Flesvig har Fevang mange ganger besøkt det finske Nautor-verftet for å følge med på prosessen med byggingen av båten.

- Vi har hatt en tett og god kontakt med Nautor. Takket være Fevangs entusiasme og engasjement har verftet fått mange ideer som de nå bruker som standard i 66-fotere under bygging, forteller Flesvig.

Regattaturbåt

Swan 66 er en turbåt med regattaegenskaper i kategorien performance cruiser. Den er lett å håndtere med lite mannskap. Justeringer av riggen skjer ved hjelp av trykknappstyrt hydraulikk. Vinsjene, som strammer og slakker seilene, er hydrauliske. Navigasjonssystemet er bygd opp med tanke på langturseilas. Faller ett system ut, finnes det tre andre som kan ta over. To personer kan fint seile båten. Skal Godot være med i regatta, trenger den et større mannskap for å kunne hevde seg.

Båten vil under Færderseilasen seile mot Peter Ruzicka, en Shipman 63 som på mange måter er mer avansert. Du kan lese om båten her.

Avansert multimedia

Godot har en generator som kan levere strøm til ti panelovner på 1000 Watt, store tanker, luftkondisjoneringsanlegg og en maskin som gjør saltvann om til ferskvann.

Under dekk er det en nøktern, moderne stil. Hvite flater, tredørker og et enkelt, solid møblement gir båten et ”brukspreg”.

Nautor er først og fremst kjent for å bygge båter for seilere. De som jakter på fancy innredning og dype tepper, velger helt andre båtmerker enn Swan. Det er imidlertid få båter som har et lyd- og bildeanlegg som kan måle seg med Godot. Det gir mulighet for individuell avspilling av lyd og bilder i hver enkelt lugar. De som er om bord kan alternativt velge å knytte seg til multimediasentralen og spille av musikk, filmer eller følge med på seilasen via TV-skjermen.

Fartstest 12. juni

- Selv om denne Swan’en er bygd etter moderne prinsipper, blant annet med utstrakt bruk av lettvektsmaterialet karbon, er den tyngre enn de rendyrkete regattamaskinene. Allikevel tror vi den vil hevde seg på regattabanen. Germán Frers er kjent for å konstruere båter som seiler fort i lite vind og tåler ekstreme forhold.  Hvor rask den nye 66-foteren er, får vi en test av under Færderseilasen 12. juni, sier Flesvig. Han legger ikke skjul på at han gleder seg til å matche de andre store båtene som deltar i årets utgave av Færderseilasen.

Bruksbåt under dekk

Under dekk er det lagt vekt på at eieren selv skal bruke båten. Den har tre rommelige lugarer med egne toalett- og dusjfasiliteter og en stor, lys og åpen salong. I nødsfall kan ”verkstedet” i akterkant av salongen omgjøres til en liten lugar for to personer.

Byssa er u-formet og innredet med moderne kjøkkenutstyr inklusiv espresso kaffekoker og brødbakemaskin. Navigatøren har sin arbeidsplass på styrbord siden ved nedgangen fra cockpiten. Den er utstyrt med både navigasjons- og datautstyr.

Cockpiten er stor med langsgående benker og et solid bord.

- Det er lagt vekt på at cockpiten skal være en sosial oppholdsplass for alle om bord. Derfor er så godt som alt tauverket ført i kanaler under dekk. Rormannen kan seile båten alene, mens resten av dem som er om bord kan kose seg i cockpiten, sier Flesvig.

Tekniske data

Lengde: 20,12 meter

Bredde: 5,39 meter

Mastehøyde: 30 meter

Vekt: 30 000 kilo

Vekt av kjølen: 9 400 kilo

Dypgående: 2,7 meter

Seilareal: 224 m_

Motor: Stayr 163 HK

Drivstofftank: 1300 liter

Vanntank: 1250 liter