Årets seilbåtnyheter
Finanskrisen har ikke stoppet seilbåtprodusentene i å utvikle nye modeller. Vi har besøkt båtutstillinger rundt i Europa og funnet mange nye godbiter.
Vi legger ut seilbåtnyheter på løpende bånd her på seilas.no. Vi har derfor samlet de mest spennende nyhetene i denne artikkelen. I undersakene finner du en mengde bilder og mer informasjon om hver båt. I noen saker er det også filmklipp.
Klarere segmentering
En fellesnevner for årets nyheter er at design er blitt enda viktigere. Båtene blir utviklet mot nisjer, og flere verft tør å gå mer ekstremt i stilen. Kunder etterspør også bedre seilegenskaper, så nye båter blir stadig raskere og mer sporty.
Moody 45 Classic har et mørkt og tungt interiør fjernt fra Hanse som blir bygget på samme verft. Moody 41, (seilbildet), vil komme til messen på Lillestrøm.
HUZAR 28: Båtens interiør ser ut som en nattklubb. Skjult i taket er det en lysslynge som gjør belysningen spennende. Store deler av innredningen er dekket av mikrofiberstoff.
God design: Delphia er et verft å se opp for i tiden fremover, og med Delphia 46 viser verftet at Polen er like langt fremme som de andre europeiske verftene.
Skippi 750 er morsom å seile, har en fin innredning og koster ikke mer enn kr 250 000,-.
Det er stor interesse for Bavaria 35, og båten vil nok også bli et trekkplaster på Lillestrøm.
Dufour 405 har mange kvaliteter som kan få konkurrentene til å skjelve i buksa.
SUN ODYSSEY 33i har fått et skyvbart kartbord slik som på 36-foteren, men nyheten minner ellers mye om 30-foteren som ble vist på Båter i Sjøen i fjor..
Grand Soleil med kravstore kunder
Grand Soleil skreddersyr båter til eierens ønsker. Her deres siste modell på 46-fot.
Regina af Vindö valgte å ha verdenspremiere for sin spennende 40-foter i Gøteborg. En gedigen dekkhusbåt. Båten koster over 3,2 millioner svenske kroner uten moms.
Nauticat har utviklet sin nye 44-foter. Den er en av de få motorseilerne igjen på markedet av den gamle typen. Den store akterkabinen er med den blanke «polestangen» foran køya dessuten perfekt for poledance -tilhengere.
Prisen for en standardutrustet Nauticat er 473.332,- euro inkl 22 prosent moms.
Santa Cruz veier det halve av en turseiler i samme størrelse. Prisen på båten er USD 330 750;- uten moms.
CQ6 har det meste som en Volvo 70 har, også farten. Pris 34.990 euro inkludert moms.
Raskere, tøffere og billigere. Dragonfly 28 blir en svært morsom turseiler.
Xc42 har alt man kan ønske seg av en turseiler, og er svært lik «Årets Båt». Verftet er svært fornøyd med båten etter første prøveseilas i minusgrader.
Winner 12.20 er bygget for eiere som setter sjø og seilegenskaper høyt. Den skal ligge under X-40 i pris.
«MONOMARAN»: Feeling 52 tar det beste fra katamaraner inn i ett skrog.
Den nye 32-foteren blir bygget i Frankrike, og de første båtene blir levert til kunder til våren. Prisen er under én millio norske kroner.
Sunbeam har utviklet en luksuriøs og konservativ turseiler på 30 fot.
Southerly-modellene har fått en kraftig modernisering. Den nye 38- foteren har en bred hekk og et skrog med mye volum. Billig pund gir mye båt for pengene, men dette er ingen billig båt.
A-31 er bygget for å seile bra, og kronenen er spart ved å lage en enkel og funksjonell innredning.