Søk i arkivet

Forpiggen med to V-køyer og liten barnekøye over, toalett til venstre)
Forpiggen med to V-køyer og liten barnekøye over, toalett til venstre)
Fin akterkabin med benker på sidene og dør rett inn til badet.
Fin akterkabin med benker på sidene og dør rett inn til badet.
Tradisjonelt pantry rett ned fra cockpiten.
Tradisjonelt pantry rett ned fra cockpiten.
Funksjonell, luftig og tiltalende salong.
Funksjonell, luftig og tiltalende salong.
God plass i cockpiten bord med fast midtkonsoll, to ratt med kartplottere, rikelig med stuerom.
God plass i cockpiten bord med fast midtkonsoll, to ratt med kartplottere, rikelig med stuerom.
Liten, men funksjonell  navigasjonsplass.
Liten, men funksjonell navigasjonsplass.

Southerly 38 for grunt vann

En av nyhetene på Düsseldorf-messen var den engelske 38-foteren fra Southerly. Velseilende, rommelig, velutstyrt og elegant. Med billig pund blir dette en interessant båt.

Southerly var lenge bare et nisjeprodukt, kjent for å kunne seiles rett inn på en strand takket være kjøl og ror til å trekke opp. Etter at Northshore-verftet overtok produksjonen er Southerly utviklet til en serie smarte langturbåter med elegant design, flott innredning og til konkurransedyktige priser. I fjor ble Southerly 32 nominert  til «Årets båt» i Europa og i år lanserte verftet en storesøster på 38 fot som var en av de store nyhetene på båtmessene i London og Düsseldorf. I alt produseres det nå 10 Southerlymodeller – fra den minste 32 foteren opp til to nyheter på henholdsvis 57 og 65 fot.

Dekkshus
Seilas fikk nyheten presentert i Düsseldorf. Båten var nr. ni i den første serien, med stor eierkabin akter med tilstøtende toalett, og ellers temmelig standard interiør med pantry til babord, kartbord til styrbord, stor salong med køyebenker på hver side og en dobbelkabin forut med eget totalett og garderobe. Riggen er høy med brøkdelsrigg, stort storseil og fokk på skinne. Rulleforstag og på utstillingsbåten et ekstra, indre forstag for bruk på slør og lens – en løsning britene kaller «slutter rig».
Innredningen er i oljet teak og trearbeidet er av høy kvalitet med godt avrundete hjørner over alt, pene tekstiler og lyst og trivelig i salongen. Den store dobbelsengen i akterlugaren var høy og vil bli senket på senere båter for å gi bedre plass under cockpiten. En versjon med to akterkabiner tilbys også. I tillegg til V-køyen forut var det også en ekstra overkøye, slik at to voksne og et barn kunne sove der.

Doble ratt
Cockpiten er stor og utstyrt med et fast bord i midten med klaffer til å slå ut. To ratt med kartplotter på begge sider, men motorkontrollen bare på babord side! To store, dype stuerom akter og et mindre med plass til redningsflåten under babord benk, samt ventilert rom for gassflaske i styrbord benk. Storseilskjøtet går på skinne foran lukegarasjen og med skjøtet ført tilbake til vinsj akter på styrbord side. Alle fall og liner fra masten går til vinsjer og stoppere i cockpiten. Utstillingsbåten hadde teakdekk, men dette er ikke standard. Det er hele 10 ventiler i dekk, noe som gjør båten lys og trivelig under dekk.
Båten er tegnet av Stephen Jones i samarbeide med verftets eget designkontor. Med kjølen oppe stikker båten bare 0,8 m og kan foruten å ta  seg inn på grunt vann også ligge tørt uten problemer. Det er også mulig å få båten med en dyp, fast finnekjøl som stikker 1,93 m på bestilling. 

Noen data:
Loa 39’4” (11,99 m), lvl 36’ (10,98 m), bredde 3,97 m, dypg. 2,59 m med kjølen nede, 0,82 m med kjølen oppe, depl. 9,92 tonn, ballast vekt 2,1 tonn, kjølvekt 1,7 tonn, total ballast 3,8 tonn, mastehøyde 18,86 m, storseil 39,68 kvm, fokk 32,71 kvm, gennaker 81 kvm.
Pris i UK, eks. mva 208.698 pund. Kursen på pundet i skrivende stund er bare 10.259
Norsk importør: AutoMarinTech – www.automarintech.no -
Northshore Yachts Ltd: - www.southerly.com

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen