Sandvika. Båtmessen "Båter i sjøen". Aud Høva og administrerende direktør Erlend Prytz i NorBoat ombord i messens dyreste båt - en Princess 61 til 9,3 millioner kroner.Foto: Mattis Sandblad
Heitmann tror på halvering i 2009
Magnus Rassy har ordrer til sommeren 2009

Seilbåtsalget dabber av i 2009

Seilbåtsalget holdt god fart til inntil Båter i sjøen i september 2008, men neste år blir det halvering, tror folk i bransjen.

Publisert Sist oppdatert

 – Vi fikk med oss en relativt god messe i september, men etter den bremset seilbåtmarkedet opp. Det er ikke helt stopp, men jeg tror vi vil se mer enn en halvering i 2009. Dette er dramatisk for bransjen og for kundene. Importører og forhandlere er nødt til å kutte kostnader for å overleve, sier Peter Heitmann i Heitmann Marin A/S, som importerer de franske Jeanneaubåtene.

Sommeren

Magnus Rassy leder Skandinavias største seilbåtprodusent, Hallberg-Rassy, med en halv milliard kroner i omsetning de siste årene. Han sier at verftet har nok å gjøre frem til sommeren 2009, men derfra er det usikkert. – Jeg vil ikke spå om fremtiden når alt er så usikkert, sier han til Seilas, mens vi tester den nye Hallberg-Rassy 372, som blir presentert i Seilas 2 2009.

Se film fra testen her

Heitmann sier at også kundene kan bli skadelidende i året som kommer fordi de ikke får utført reklamasjonsarbeider, og tilgangen på service bli dårligere. Noen risikerer kanskje også å miste innbetalte forskudd dersomimportøren/forhandleren går konkurs, mener han.

Finanskrisen

Kostbare seilbåter er det segmentet båter som virker minst berørt av finanskrisen, ifølge administrerende direktør Erlend Prytz i Norboat. Masseproduserte båter later til å være hardest rammet, mener han. Prognosene til båtbransjeforbundet Norboat viser at det totale båtsalget fortsatt vil synke i 2009. I 2008 falt båtsalget med omtrent 25 prosent fra rekordåret 2007.

Det var særlig i annet halvår at salget stoppet opp. Administrerende direktør Erlend Prytz i Norboat venter at salget vil gå ned ytterligere ti prosent fra 2008 til 2009. – Mye avhenger av finanskrisen, og hvordan norske politikere takler krisen. At renten settes ned er positivt. Vi får håpe at ikke arbeidsledigheten blir dramatisk, sier Prytz. Han sier at båtinteressen er stor i Norge, og at han derfor er optimist når det gjelder båtsalget på sikt.