Elan 37 har salongen langt frem med kartbordet bak byssa på styrbord, og toalettet på babord. Løsningen gjør at forpiggen blir trang.
Elan 380 har en konvensjonell innredning i moderne stil. Båten kan leveres med to eller tre lugarer.
Elan 380 i vakre høstfarger
Elan 380 er utstyr med en lang spinnakerbom som er gunstig for asymetriske spinnakere.
Elan 380 har en stor og ryddig cockpit.
Elan 37 tatt fra Elan 380
Tor Hove i T-skjorte var fornøyd med Elan 380s fart.
Tette duelerre mellom Elan 37 og Elan 380
Vi presset roret på Elan hardt for å provisere frem broach.
Elan 380 har et mindre forseil og et større storseil.
Elan 37 har en stor genua.
Kjell Inge Heiberg tok frem solbrillene og endte etter hvert opp i T-skjorte.

Bonushelg på fjorden

T-skjortevær og flott vind. Seilas var å prøveseilte nye Elan 380 mot Elan 37.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Elan 37 ble forbiseilt av nye Elan 380 på slør.

18 grader og vind på rundt fire til syv sekundmeter fra sydvest. Rene sommerdagen på Oslofjorden. Vi var langt fra de eneste på fjorden. Det var flere seil å se enn på en dårlig sommerdag. Deler du kostnaden på båteien per time på fjorden er slike dager som på lørdag gull verdt.

Splitter ny båt

Ideen bak prøveseilingen var å se hvordan den nye Elan 380 seiler i forhold til suksessmodellen Elan 37 som 380 overtar for. Elan 37 har vært Norges rimeligste seilbåt med LYS over 1.30. Med et slikt LYS-tall skal båten seile fra det meste på fjorden av turbåter, og er i det gode selskap i regattaklassen. Til sammenligning har en  Bavaria 46 har LYS på 1.29.

    Elan 380s LYS-tall er ikke klart, men den er raskere på papiret. Båten er bare 5 cm lengre, men er hele 30 cm lengre i vannlinjen. Masten er høyere og Elan 380 har et større storseil, men mindre forseil. Det gjør riggen mer letthåndterlig.

Større båt

Elan 380 minner svært mye på storesøster Elan 410. Båten har samme dekkutstyrsløsning, og svært lik i stylingen. Båten har høyere fribord og 20 cm større bredde enn 37. Den har også større vinduer og flere luker. Båten virker mye større under dekk enn Elan 37. Spesielt lugarene har blitt mer voluminøse. Elan 380 er større en flere raske 40-fotere under dekk.

Gode seilere

Under testseilingene var det gode seilere om bord i begge båtene, og vi byttet båt under veis. Kjell Inge Heiberg var skipper for det ene laget og Arve Roaas for det andre. Elan 37 som var med på testen var ett år gammel og hadde et tur storseil, men en god 3DL genoa. Båten hadde standard kjøl på 2,05 cm, som gir et LYS-tall på 1,30, ikke racingkjølen som gir et LYS tall på 1,31.

    På Elan 380 var det racingkjøl. Storseilet var bedre, og båten var utstyrt med en større asymmetrisk spinnaker.

Som forventet

I starten når vinden var lett var farten på båtene overraskende lik på kryss. Vi lå da å seilet 4-5 knop. Etter hvert som vinden ble sterkere hadde Elan 380 tydelig overtak. Båten gikk både høyere og raskere på kryss. På slør var Elan 380 hele tiden et hakk raskere.

    Elan 380 var helt nøytral på roret.  Det er svært behaglig for turseiling. Tor Hove fra Fjord Sail som selger Elan i Norge vil forlenge forstaget slik at båten blir litt logirig. Det gir litt bedre høyde på kryss, noe regattaseileren setter pris på.

    Vi presset båten for å se hvor bra roret holdt. Det tålte høyt press, men når det først slapp skjedde det plutselig.