FinnFlyer 36 testrapport
FinnFlyer 36 testrapport
FinnFlyer 36 testrapport
FinnFlyer 36 testrapport
FinnFlyer 36 testrapport
FinnFlyer 36 testrapport
FinnFlyer 36 testrapport
Moderne cockpit med åpen hekk.
FinnFlyer er konstruert av Karl-Johan Stråhlmann.
FinnFlyer 36 testrapport

FinnFlyer 36 testrapport

Den splitter nye performance criuseren har blitt seilt av det finske båtbladet Vene. Her er deres inntrykk.

Publisert Sist oppdatert

FinnFlyer 36 er en avansert bygget seilbåt som viser at Finland er mer enn Baltic, Swan og Finngulf. FinnYachts Ltd som bygger båten er et verft med lang historie. Frem til nå har de bygget båter for Swan og Baltic på kontrakt. Verftet er spesialister på avanserte laminater og støp. Verftet har også en mindre modell på 32-fot på sitt program.

    36-foteren leveres i en CR og Club versjon, hvor Club versjonen er mest rettet for regatta. Det er Club-versjonen som er prøveseilt.

    Vi har fått testrapporten fra det finske båtbladet Vene, som vi også får lov å gjengi.

Testforhold

FinnFlyer ble testet av Vene utenfor Helsinki i 4-6 m/s vind på flatt vann rett etter UIVA båtutstillingen i Finland. Båten ble veid til 5130 kilo med teakdekk før testen. Pde mast og bom er laget i kullfiber. Båten hadde 3DL seil med taffeta med en medium/heavy fokk. Testbåten var full av turutstyr.

Første inntrykk

Straks etter at seilene var oppe kunne vi føle hvor raskt skroget gikk gjennom vannet. Med 90 graders sann vind seilte vi 7,5 knop i 8 knops vind (4m/s). På kryss var den sanne vindvinkelen 40 grader, og båten seilte 6,5 knop. Rorpresset var fantastisk, og vi klarte å flate ut seilene ved å bøye masten. Båten er stiv takket være 2050 kilo i blybulb under kjølen. Hvert vindkast akselererte båten direkte.

    Båten er meget stiv takket være vakuum støpt skrog med ramme og røstjern av kullfiber. I denne båten kan riggen trimmes hardt, men samtidig kunne åpne ale dørene under dekk.

Dekk og styring

Dekksarrangementet er blant klassens mest avanserte, og verftet har jobbet mange netter for å finne den optimale løsningen. Verftet har gjort en god jobb. Kicken har en utveksling på 1:32 om kan trimmes fra begge sider. Fokken har en smart innhalsystem hvor en line trimmer begge sider på en gang.

Løygangen justeres av en 1:6 haling som både storseilstrimmer og rormann lett får tak i.

    Akterstaget kan også trimmes fra begge sider. Den har en 1:48 utveksling som er litt for dårlig for den stive kullfibermasten.

    Det store 150 rattet er en nytelse å bruke. Du føler en direkte kontroll takket være et ror og roraksle av kullfiber, enten du står, eller sitter å styre.

Test report av Lars Sjöman.

Technical data:

Hull length 11.00m,

Hull width 3,40 m,

Depth CR 2,05 m (1,7m) Club 2,2m

Displacement 5,0 ton

Sailarea: Main 45,5 m2, Jib 106% 35,6 m2, Spinnaker 106 m2

Engine: VolvoPenta D1-30 with saildrive and 2-bladed folding prop.