Ny trimaran fra Quorning

Dragonfly 28 blir navnet på Quorning Boats nye 28 foter. Med fem køyer, høy fart og en bredde på kun 2.5 meter når den er foldet sammen blir båten som skal koste under millionen en spennende tilvekst i det voksende tilbudet av flerskrogsbåter for turseilerne. 

Publisert Sist oppdatert

Mens produksjon og salg av årets European Boat of the Year, Dragonfly 35, går som smurt, har Jens Quorning vært i tenkeboksen og nå kommer verftet hans med en nyhet som kanskje oppleves som overraskende. 

- Alle forventet, at vi med suksesssen fra 35’eren ville forsette i den retning , altså større båter med mere komfort, men vi har gått en annen vej, fortæller Jens Quorning til danske BådNyt.

Den nye båten ligger i forlengelse av en tidligere suksess - Dragonfly 800. Altså, hurtig båt til to voksne eller småbarnsfamilie, en båt som kan trailes og som koster under en million. Dragonfly 28 blir, som navnet antyder, 28 fot lang. Dermed lander den mellom DF 800 og DF 920’eren.

- Den blir trailerbar som DF 800 men med samme komfort som en 920'er. Den får fem køyeplasser og en stor og god cockpit. Men det helt avgjørende er, at vi endelig har knekket koden for, hvordan vi kan folde båten, så den kommer ti nærheten av de kritiske 2,5 meter, som er max. bredden for trailere.

Til sammenligning er en Dragonfly 800 nær tre meter i sammenfoldet tilstand, og krever dermed at pontongene avmonteres før den kan trailes.

Båten er utstyrt med det tradisjonelle swingwing-konsept, så det er ikke her nøkkelen til å nå ned på de 2,5 meter ligger. De nærmere detaljer om dette vil Jens Quorning først gå i detaljer med senere. Bredden på 2,5 meter betyr, at nye bådeiere lettere kan få plass i de pressede danske lystbåthavnene, der efterspørslen etter plasser på over tre meter har steget kraftig. Alternativt kan man ha båten  stående på land på tilhenger

- Vi får stadig mange henvendelser på DF 800, som vi ikke lenger produserer, men vi tror imidlertid, at folk i stigende grad ønsker å ta båten med seg på ferie langt fra hjemlige farvann. Med det nye foldesystem blir det utrolig lett og raskt å komme avsted. Så istedenfor en campingvogn får man her mulighet til å henge båten etter seg

Jens Quorning forventer, at båten i seilklar stand kommer til at veie i underkant av  1700 kg. Den blir ustyrt med med den tradisjonelle runde Dragonfly kullfiber-mast, da en vingemast ville velte den 2,5 meter brede båten.

Produksjonen er kommet så langt at vi allerede våren 2009 kommer til å se DF 28 på vannet. Der foreligger ingen tilgjengelige tegninger eller bilder av båten på dette tidspunkt.