Det aktre badet.
Detalj fra dørkarmen mellom forpigg og bad.
Bra med skapplas i forpiggen
Stor eierlugar i forpiggen
Byssa sett forfra.
Elegant lysslynge under skapene i salongen.
Smart feieluke i byssa. Fei smulene oppi, og løft opp skålen og tøm den i søpla.
Kartbord på tvers.
I fremre hjørne av salongen er det et lite bord med plass til noen flasker under.
Kjleboksen er en av klassens største. Her er det også inngang fra siden.
Byssa imponerer og er godt utnyttet.
salongbordet med plass til mye mat og dekke.
Stor salong.
Bra mes stuerom i cockpiten.
Stor seilbinge i baugen. Rulla til forseilet ligger under dekk.
Dufour har tauene bare delvis under dekk. Tyskerhalingen ligger over dekk.
Dufour har fått hvit garnering på skutesiden.
Cockpitbordet er plassert under cockpitdørken.
Vinsjene er plassert nærme rormannen.
Dufour 45 skal være raskere enn Dufour 44.

Nye linjer fra Dufour

45-foteren fra det franske verftet har verdenspremiere på Båter i Sjøen. Vi har vært om bord.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Akterspeilet åpne med en stor plattform. Med lemmen lukketer akterseilet lavere enn fribordet.

Dufour 45 er første modell i ny stil i deres performance serie, det vil si raske seilbåter. 45 foteren erstatter 44 foteren.

Dufour satser også på miljøvennelige båter. Alle 2009 modllene vil bli merket «Blue sail».

Les mer om Dufours miljøsatsning her.

Mye større

Dufour har økt fribordhøyden på sin nye modell i forhold til 44-foteren. Det gir et mye større volum under dekk. Båten oppleves som betydelig større. Stilen er typisk Dufour. Elegant og konservativ. En stil som sannsynligvis aldri vil gå ut av moten.

    Noe påvirkning har verftet tatt fra dagens mote. Båten har blitt lysere under dekk. Garneringen mot skutesiden er av hvit panel. Det er også flere og større luker i dekk som slipper inn mer lys.

Tradisjonell innredning

Dufour har som de fleste båtene i denne størrelsen, tre lugarer og to bad. Forpiggen er eierlugar med eget bad.

    Salongen imponerer i Dufour. Verftet har valgt et enormt salongbord som går i hele båtens bredde. Det gir klassens største bord noe som gjør at du kan dekke opp til flere gjester enn noen annen båt i denne klassen.

    Byssa imponerer også, spesielt kjøleboksen. Her er det plass til nok mat for å dekke tre retters til alle det er plass til i salongen.

    Akterlugarene er lyse takket være det hvite panelet langs skrogsiden. Mellom akterlugarene er det en kanal for teknisk installasjoner. En slik kanal gjør det mindre lytt mellom lugarene, noe som er en stor fordel.

Moderne cockpit

Dufour har hentet mange gode ideer fra sine konkurrenter. Båten har fått en mer åpen cockpit og doble ratt. Dufour var tidlig ute med å lege løygangen på cockpit dørken. Det har også denne modellen. Cockpiten er svært ryddig. I cockpitdørken ligger også cockpitbordet.

    Vinsjeplasseringen er utradisjonell. Genoavinsjen er plasser inn på cockpidørken i forkant av rattet. Det gjør at rormannen har kort vei til både storseil og genoavinsjen. En god løsning for seiling med begrenset mannskap. Genovinsjen trimmes alltid i le. På Dufour 45 slipper du å bevege deg helt ned til ripa for å trimme forseilet. Det kan du gjøre fra midten av cockpiten, noe som føles tryggere under tøffe forhold.

Konkurransedyktig pris

Dufour 45 selges for 2.390.000,- på messen. For denne prisen får du det meste, bortsett fra seil. Bla. transport til Kiel, rigging, stoffing og sjøsetting. Du får også med Club og Fastnet pakker. Disse innholder komfortutstyr som teak i cockpit og salongtak, landstrøm osv, samt seilutstyr som tyskerhaling, foldepropell, dyp kjøl, høy mast, spinnaker utstyr m.m.

Tøff konkurranse

Det har blitt lansert en rekke båter i Dufours segment i den siste tiden. Dufours nærmeste konkurrent vil være First 45 som også er utstilt på Båter i Sjøen. Du kan lese rapport fra Seilas prøveseiling av båten her.

  Også Elan 450 vil være en klar konkurrent. Du kan lese om båten her.