Her er akterlugaren på babord side hvor køya på stybord side er prioritert.
Skottet (veggen) mellom akterlugarene er en løs plate som kan settes i tre possisjoner. På den måten kan man velge hvor bred køyene skal være.
Akterlugarene har blitt lysere. Luftemulighetene er meget gode. Under hylla er det LED lys. Disse går igjen i hele båten. Disse lysene bruker nesten ingen strøm.
Ny belysning på badet. Her fra fremre.
Badene ser relativt like ut. Her fra det aktre.
Kartbordet på tverrs frigjør mye plass på dørken.
Kartbordet fra salongen. Krakken kan flyttes å brukes mellom byssa og salongen.
Salongen fra kartbordet.
Salongbordet har fått nette stålbein, men sveisejobben på beslaget mot dørken holder ikke estetisk mål.
Salongen fra byssa. Det er ingen benk mellom byssa og salongen.
Byssen har fått en mørkere topp. De små skapene på skuteiden vil nok bli savnet. En kum er også en for lite. I hver fall om du planlegger å ta oppvasken om bord.
Byssa ser mer moderne ut. Et kjøeskap er gjemt bak aktre dør, men døren er plassert feil vei for å kunne brukes i sjøen. Om båten seiler på babord halser er det lite smart å åpne døren.
Salongen og byssa sett fra kartbordet.
I forkant av salongen er det et lekkert glasskap, men jeg lurer på om hvor praktisk det er.
En del av byssa går inn i forpiggen. Det ser lekert ut.
Bra med skap, men skaprekken er byttet ut med en åpen hylle. Det gjør det vanskeligere å holde det ryddig under dekk.
Fint med mye skap, men det er litt upraktisk å krupe inn i køye for å hente noe. Dørene er også for lave slik at når man har kroppen foran skapene så bøyer madrassen seg opp slik at skapene ikke lar seg åpne.
Stor forpigg og bad slik som på 42. Hvit garnering på skrogsiden gjør det lysere under dekk.
Stilen under dekk skiller mest. Her er lampen som festet over salongbordet.
Cockpitbordet er mer elegant, og du kan strekke ut beina under om du vil. Men oppbevaringsbrønnen i bordet er borte.
Det som skiller 43 foteren fra 40 foteren er hekken. Nyheten har en bred fast badeplattform. Sikkerhetsmessig er denne løsningen bedre, men for å stramme akterstaget må du ut på hekken. Det er kanskje ikke så lurt.
Blandete meninger om ny Bavaria

Blandete meninger om ny Bavaria

På Oppna Varv fikk Bavaria 43 verdenspremiære. Båten har en helt ny stil under dekk. Mottagelsen var blandet.

Publisert Sist oppdatert

Bavaria 43 er den siste modellen fra det tyske verftet, og båten som var utstilt var byggenummer 3. Nyheten skiller seg ikke mye ut eksteriørt, men under dekk er stilen ny.

    Under vårt besøk fikk vi høre alt fra possitive bemerkninger til krasse kommentarer.

Gammelt skrog

Opplysninger Seilas har fått forteller at skroget på den nye 43 foteren er identisk med 42-foteren, men overbygget er nytt. Båten har fått de samme vinduene som på 40-foteren. Den har også fått tyskerskjøte som gjør at den blir enklere å håndtere under seil.

    Cockpitbordet er nytt. Foten er laget i rustfritt stål og ser mye nettere ut enn det gamle bordet som var laget av glassfiber. Dessverre er oppbevaringsbrønnen i bordet borte.

Ny stil

Bavaria har kjørt på samme stil under dekk i alle år. Den nye 43-foteren bryter med stilen. Verftet har prøvd å skape en lettere, lysere og mer moderne stil, og har delvis lykkes.

    Båten utstilt hadde den samme treverket som vi er vant med fra tidligere modeller, men nytt nå er at innredningen også leveres i valnøttre eller eik som alternativ til mahogany.

Variasjonen på putestoffet har blitt større. Det er bra, men kke alle syns den mintgrønne varianten på den utstilte båten var like lekker. Garneringen mot skutesiden er nå hvit, og ser ut som panel. Det gjør båten lettere under dekk. Belysningen er også helt ny. Det er ikke lengre downlihts i taket. De er senket ned under dekk og er LED. Båten har fått lampeter, og i taket på salongen en glasslampe.

 

Planløsning som på 42-foteren

Innredningsløsningen under dekk er svært lik som på den gamle 42-foteren. Køya i forpiggen går helt ut i bordet slik som på 40-foteren. Det er også kommet skuffer under køya. Langs skrogsiden er det nå åpne hyller, ikke de små skapene som har vært gjenganger i Bavaria. Både skap og åpen hylle ville nok vært bedre.

    Spesielt i byssa vil nok folk savne de små skapene. Salongen har fått en dypere U-form, og benken mellom byssa og salongen mangler. Her kan krakken fra kartbordet settes for å utvide antall sitteplasser, men stueplassen til benken fra tidligere modell vil bli savnet.

    Kartbordet er nå plassert på tvers av båtens fartsretning. Det gjør at den ikke tar så mye gulvplass.

    Skotet mellom akterlugarene kan flyttes. Det gjør at man kan velge om man vil ha bred køye på babord eller styrbord side, eller dele køya i midten.

Kommer til Norge

Bavaria 43 vil bli vist på Båter i Sjøen i september. Båten viser hvilken vei verftet ønsker å gå. Sannsynligvis vil 46 og 50 foteren bli oppgradert til ny stil om ikke alt for lenge.

Flere båt-og utstyrsnyheter finner du på www.batguiden.no - landets største båtmesse på internett.