Søk i arkivet

Nyrestaurerte «Sira» konkurrerer med de fleste både når det gjelder fart og skjønnhet
Nyrestaurerte «Sira» konkurrerer med de fleste både når det gjelder fart og skjønnhet
Finske «Vågspel», tegnet av Birger Slotte og bygget i 1943
Finske «Vågspel», tegnet av Birger Slotte og bygget i 1943
«Yquem» - en moderne 8 meter under dekk. Båten er en av de mange Jacques Farroux båtene i mesterskapet.
«Yquem» - en moderne 8 meter under dekk. Båten er en av de mange Jacques Farroux båtene i mesterskapet.
Cockpit på en moderne båt, «Aluette». Båten er bygget i 1997 og tegnet av Jacques Farroux. Kjølen er fra Ian Howlett og satt på senere.
Cockpit på en moderne båt, «Aluette». Båten er bygget i 1997 og tegnet av Jacques Farroux. Kjølen er fra Ian Howlett og satt på senere.
Gammel båt, nye beslag og tauverk
Gammel båt, nye beslag og tauverk
«Silja» har kuttet bort sitt klassiske akterspeil. Bten er fra 1930 og tegnet av Johan Anker
«Silja» har kuttet bort sitt klassiske akterspeil. Bten er fra 1930 og tegnet av Johan Anker
«If» seilte på egen kjøl fra England. Båten er fra 1927 og tegnet av Bjarne Aas.
«If» seilte på egen kjøl fra England. Båten er fra 1927 og tegnet av Bjarne Aas.
Klassens nyeste båt fra 2007. «Ganymede», tegnet av Juliane Hempel
Klassens nyeste båt fra 2007. «Ganymede», tegnet av Juliane Hempel
Lakkert furudekk på mahogny
Lakkert furudekk på mahogny

Praktfulle klassikere

8 meterne som er samlet på Hankø representerer 100 års utvikling i design og båtbyggerkunst. Mange av de gamle båtene er prakfullt restaurert og vedlikeholdt.

Å vandre bryggelangs der 8 meterne er fortøyd ved Hankø Yacht Club er en vandring gjennom R regelens historie. Løsningene er forskjellige, men felles for alle båtene er vedlkeholdet som er av ypperste klasse.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen