Søk i arkivet

Artemis sjøsettes , legg merke til linjene,  kjølfinnen og bulben  som tydelig viser slektskapet til dagens America's Cupbåter.
Artemis sjøsettes , legg merke til linjene, kjølfinnen og bulben som tydelig viser slektskapet til dagens America's Cupbåter.
Med en tung blybulb  og to mann  på cockpitkarmen   gikk båten raskt og høyt på kryssen under prøveseilasen.
Med en tung blybulb og to mann på cockpitkarmen gikk båten raskt og høyt på kryssen under prøveseilasen.

Artemis 20 – mini AC-båt

Seiling er vel  den eneste idrettsgrenen  der funksjonshemmede kan konkurrere uten handicap. Nå kan de også kappseile i en virkelig avansert  båt – den nye «Mini-America’s Cup’eren» Artemis 20. Seilas har prøveseilt nyheten.

Den første serieproduserte Artemis 20 ble presentert for internasjonal båtpresse på britenes nye seilsenter utenfor Weymouth i England tidlig i juni. Båten har helt moderne skroglinjer og rigg. Den oppfører seg som en fartsfylt jolle, men har senkekjøl; - en smal og dyp kjølfinne med en 275 kg tung blybulb nederst. Med kjølen nede stikker båten 1,4 m og med kjølen heist opp 0,8 m. Dette gjør at båten er enkel å flytte med tilhenger. Båten er pent bygget og godt utstyrt, selv om det var noen småting på første båt som vil bli rettet når serieproduksjonen kommer i gang for fullt.
Riggen består av et fullspilet storseil på 15 kvm med flat topp, og en rullefokk på 8 kvm. For slør og lens har båten en asymetrisk spinnaker på hele 25 kvm. Toppfarten er i følge produsenten 18 knop. Det skal være på flatt vann. I bølgesurfer kan det nok gå betydelig raskere.
Det blåste 8 – 10 ms da jeg la ut sammen med en fra verftet. Området der OL-seilasene skal foregå er godt beskyttet av en lang sandbanke mot havet og en enorm stenmolo mot nord. Her inne settes det stadig fartsrekorder med seilbrett, joller og motorbåter. Lite tidevann, mye vind og flat sjø gir ideelle forhold.

Stiv og rask
Akselerasjonen var imponerende på kryssen. Båten har mye seil, men er likevel stiv på grunn av den dype kjølfinnen med 275 kg bly nederst. Båten jeg seilte var en standardutgave. For funksjonshemmede er cockpiten noe annerledes, men begge versjonene skal konkurrere på like fot. Alle fall og trimmeliner er ført tilbake til et panel i cockpiten, slik at man når alt uten å måtte flytte seg i cockpiten.
Etter en lang kryss falt vi av, rullet inn fokka, fikk ut baugsprydet, heiste den asymetriske spinnakeren og dro opp kjølen. Da ble det virkelig fart i sakene. Slørelegg med kjappe jibber krever sin rormann, og jeg var like ved å bli kastet av et par ganger. Denne båten er nok likevel en traust kjølbåt i forhold til en 49er for unge jolleseilere, men byr likevel på ellevill fartsglede for en gammel turseiler. Og moro var det! Et par timers prøveseilas gikk bare så alt for fort.
Artemis 20 bør ha alle forutsetninger for å overta etter Sonar som klasse i Paraolympics om noen år. Båten er også ideell som seilskolebåt og kombinert regattabåt / dagseiler for unge og gamle jolleseilere. Det skal bli spennende å følge utviklingen og se om båten lykkes i å etablere seg som entypeklasse internasjonalt!

Noen data:

Loa  6,00 m (20 fot)
Bredde 1,5 m
Depl. 490 kg
Ballast 275 kg (bulb)
Dypg. 1,4 m (kjøl nede)
    0,8 m (kjøl oppe)
Storseil 15 kvm
Rullefokk 8 kvm
Ass. Spinnaker 25 kvm

Produsent: Vizual Marine
www.vizmarine.com
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen