Cocpitkarmene burde vært høyere. Cockpiten er for høy for å ha det komfortabelt under tøff havseilas.
Bavaria 34 seiler overraskende bra.
Båten har et moderne undervannskrog, men kjølen er av jern.
Elektrisk badelem er imponerende. Hekken blir også penere, men hvor lenge virker mekanismen?
34-foteren har fått cowboy dører. Svakheten med det er at du ikke kan lukke luka halveis under tøff seilas.
Akterlugaren i typisk Bavaria stil. Bra med ly, og bra med lufting. Verftet har hevet cockpiten, noe som har ført til mer volum under dekk.
Badet har en bra størrelse for en båt på 34-fot
Forpiggen er en god eierlugar. Skuff under køya i forpiggen er fornuftig.
Aldri før har verftet vært så flinke til å utnytte byssa. Mikrobølgeovn er standard.
Lys og luftig salong i typisk Bavaria stil.
Salongen er imponerende i Bavaria 34. På bordet er det plass til en skikkelig oppdekning.
Store luker på dekk gir mye lys i salongen.
Egne skjøter for storseilet gjør det enklere å seile alene.
For deg som syns Bavaria 31 blir for liten

For deg som syns Bavaria 31 blir for liten

Ønsker du en stor turseiler for minst mulig penger får du mye i Bavaria 34. En fornuftig båt om det holder med to lugarer, men det er ikke lett å se forskjelen fra lillesøsteren.

Publisert Sist oppdatert

Bavaria 34 minner mye om Bavaria 31 som vi omtalte i Seilas 7-2007. Du kan lese vårt førsteinntrykk av Bavaria 31 her.

    Forskjellen er mye mindre enn det det var mellom de utgåtte modellene Bavaria 30 og 33. Den store forskjellen mellom 31 og 34 er byssa, men båter er litt større hele veien. Bavaria 31 koster 565 og storebroren er  185 000 dyrere.

    Båten har også blitt litt penere, men båten er langt fra noe design ikon. Mens andre produsenter gir sine modeller ved hjelp av særegen utforming på vinduene velger Bavaria å kjøre billige standardvinduer.

    Mens Bavaria 34 fra slutten av 90-tallet ble levert både to og tre lugarer, blir dagens modell kun levert med to. Det vil nok redusere salget noe, og gi Hanse 350 og den spilter nye Oceanis 34en liten fordel blant kjøpere med stor familie. Skal du ha tre lugarer må du nå opp i hele 38-fot om du velger Bavaria.

Kun to lugarer

Haldor Holm i Lunde båt forteller om at de nye modellene har blitt godt mottatt i markedet. Flere kunder bestiller ny båt i samme størrelse. Folk kjøper ny båt fordi de ønsker å ha det siste. Det er helt klart viktig å ha stadige nye modeller i markedet. Det skaper oppmerksomhet og etterspørsel, forteller Haldor Holm. Mens det tidligere var 33 foteren som solgte bedre enn 30 foteren, er det nå den nye 31 foteren som selger litt bedre enn 34 foteren. Seilas tror at Bavaria lider litt at de ikke kan levere båten med tre lugarer. Men også at 31-foteren har fått det lille ekstra i forhold til de gamle 30-foteren at den fremstår som et billigere alternativ enn 34-foteren.

Ikke store forskjeller

Kun kjennere vil se forskjell på 33 og den nye 34 foteren. Den helt klart største fordelen med den nye modellen er større cockpit. Men cockpiten er også gjort høyere, slik at sikkerheten har blitt noe redusert. Cockpitkarmene er lave, noe som også reduserer sittekomforten litt. Fordelen er at plassen under cockpiten er større, noe som gir mer plass i akterlugaren og mer stuerom. For vanlig familie seilas er løsningen en fordel, for seiling på havet en bakdel.

God planløsning

Bavaria beholder konseptet fra sin 33 forter under dekk på sin nye modell. Løsningen er gjennomprøvet, men ikke innovativ. Volumfordelingen er bra. Både forpiggen og akterlugaren er romslige. Salongen er enorm med et fantastisk stort bord. Her er det plass til mer enn geitost og syltetøy til frokosten. Her får også en stor steik plass samt mange flasker. Apropos flasker, Bavaria kunne med fordel kostet på seg et rom til flasker i de store bordet.

Seiler bra

Vi fikk prøveseilt Bavaria 34 i vestavind med kast opp mot 7 sekundmeter. Båten var utstyrt med rullemast med oppgraderte seil, den seilte helt akseptabelt. Vi antar den seiler litt bedre enn 33-foteren. Lengre vannlinje og litt mer seil tyder på det. Uten at vi har fått det bekreftet tyder tilbakemeldinger fra eiere at Bavaria 34 også seiler litt høyere enn 33-foteren.

Billigst i klassen

Bavaria 34 er noen cm kortere enn Hanse 350 i skroget, men den er faktisk også noen cm bredere. Båten koster 750.000,-, 30 000 mindre enn Hanse 350. Regn med minimum 150 000 i ekstra utstyr, transport, rigging og klargjøring.