Vi prøveseilte Bavaria 40 i lett vind.
Luka til ankerbrønnen har en asymmetrisk utforming for å gi plass til baugspryd. Genialt.
Parmann skal sette i en liten redningsstige i hekken som gjør at han kan komme om bord uten hjelp.
Parmann har spandert elegante cockpitputer.
Du står best å styrer Bavaria 40. rattet er trukket langt bak, noe som gir mer plass. tesbåtens eier Sigurd Parmann til rors
Høy kockpit, og cockpitkarm gjør akterlugaren stor.
Forpiggen har fått en bedre løsning enn den båten som ble vist på sjøen for alle. Her går styrbord køye helt til skottet.
Stor forpigg med eget bad er en av grunnene til at båten nå er en bestselger.
Byssa har fått mikrobølge ovn som standard.
Hyggelig salong, men litt trangt for bena under bordet.
Kartbordet har bltt penere, men tar fremdeles mye plass.
Rullemast med påkostede seil gir gode seilegenskaper.
Cockpiten gjør mye for Bavaria 40.
Fornuftig turseiler

Fornuftig turseiler

Stor cockpit med doble ratt, to bad og tre lugarer. Bavaria 40 har alt på ønskelisten til de fleste.

Publisert Sist oppdatert

Bavaria 40 er en videreutvikling av bestselgeren Bavaria 39. Båten byr på imponerende løsninger og har det meste en familie kan ønske seg av en turseiler. Bavaria var nesten alene om å tilby en turseiler med tre lugarer og to bad i denne klassen. 40 foteren er tilnærmet nesten lik  under dekk. Den største forskjellen er cockpiten hvor den nye 40-foteren imponerer.

    Bavaria 40 er et meget fornuftig båtkjøp. Både innredningsløsninger, seilegenskaper og pris taler i dens favør. Er du den typen som ikke liker å vise deg frem, men ønsker det meste av komfort, så er dette båten for deg.

    Bavaria har gjort de samme grepene med 40-fotenene som de har gjort med de mindre modellene i det siste. Tyskerskjøte, flere vinsjer, Større vinduer, elektrisk badeplattform, smartere utnyttelse av plassen under dekk og mer utstyr.

Seiler bra

Bavaria 39 overrasket oss under stortesten av 40-fotere i fjor. En av grunnene til det var at eieren av båten, Sigurd Parmann hadde vært flink med trimmen, og kunne knepene å få ut potensialet i båten.  Parmann har nå byttet ut sin 39-foter med en den nye 40-foteren, og det er Parmanns båt vi testet igjen. Parmann forteller at riggen er lik som på 39-foteren, men skroget er smalere i vannlinjen enn 39-foteren. Sigurd har tro på at 40-foteren seiler litt høyere enn den gamle. Resultater fra årets Færderseilas gir ikke noe tydlig inntrykk av av nyheten er særlig raskere enn den gamle 39-foteren. Båtene har også det samme LYS-tallet.

Rullemast

Testbåten har rullemast, men Parmann har invistert i meget flotte seil fra Elvstrøm. Storseilet får en enorm akterliksbue som gjør at seilet får mer kraft. Selden lager gode rullemaster.  Rullemasten er litt tyngre enn konvensjonelle master, noe som gjør båten litt mindre stiv, og mer utsatt for stamping i bølger. Men tester Seilas har gjort og Parmanns erfaringer viser at seilegenskapene kun er redusert marginalt. 

En Bavaria 40 med rullemast ga regattabåter trøbbel. Les saken her.

Deilig cockpit

Mesteparten av tide vi bruker i en seilbåt foregår i cockpiten. Det er derfor viktig at den fungerer optimalt. Doble ratt gjør det enklere å bevege seg rundt i cockpiten, og er en fornuftig løsning på turbåter. Det gjør også at du får bedre sikt fremover fordi du kommer lenger ut på ripa. Bakdelen er at førligheten på roret reduseres, og at styringen blir mindre presis.

    Ved å flytte rattene lengst mulig bak i båten har plassen i cockpiten blitt utnyttet maksimalt. Det gjør at du ikke kan sitte så godt bak rattet å styre, men det er det får som egentlig gjør.

    Bavaria har gjort det helt riktige ved å la storseilskjøte gå helt bak til rormannen. Det gjør at båtene enklere kan håndteres. Systemet kalles tyskerskjøte og kommer egentlig fra større regattabåter. Systemet kreve to ekstra vinsjer.

Under dekk

Stilen under dekk er typisk Bavaria. Volumet under dekk er imponerende. Takhøyden også. Store vinduer og mange luker i taket bidrar til økt volumfølelse.

    Båtens styrke er forpiggen med eget bad. Køya er blitt forandret siden båten ble vist for første gang under Sjøen for Alle. Køya er nå blitt lengre og bredere på styrbord side og går helt tilbake til skottet mot badet.

    Byssa har fått microbølgeovn som standard. Det har redusert stueromplassen noe. Salongen har OK sittekomfort. Det kan føles litt trangt for knærne under bordet om man sitter mange til bords.

    Kartbordet tar stor plass, og på dette område er verftet konservative. Trenden er at byssas størrelse reduserer for å skape større bad eller  bysse. Men kartbordet har flere roller en et sted å navigere. Det er også ypperlig som en kontorplass.

    Cockpitkarmene er meget høye. Faktisk samme høyde som hyttetaket. Det øker volumet i akterlugarene. Her er det også bra med lys og lufting.

Vi sammenlignet Bavaria 40 med Bavaria 42 som i sommer vil bli erstattet med Bavaria 43 på Sjøen for alle. Vi fant ut at Bavaria 40 var nesten like stor. Les saken her.

En prisvinner

Både Hanse og Beneteau kan tilby båter på 40 fot med to bad og tre lugarer. Hansen har kun ett ratt. Skal du ha en Jeanneau må du velge en 42-foter for å få to bad. Bavaria er billigste båt i sin klasse.

    Bavaria holder seg også godt i pris på bruktmarkedet. Mye tyder på at Bavaria vil gjøre større designgrep på sine kommende modeller. I løpet av kort tid kommer Bavaraía 43 som vil være første båt i ny drakt. Stilen under dekk blir mer modernistisk. Det kan gjøre at den nye 40-foteren vil fortere bli utdatert.

Du kan lese om Bavaria 43 her

Flere båt-og utstyrsnyheter finner du på www.batguiden.no - landets største båtmesse på internett!