Ny 40-foter fra First
Ny 40-foter fra First
Ny 40-foter fra First
Ny 40-foter fra First
Ny 40-foter fra First
Ny 40-foter fra First
Ny 40-foter fra First
First 45
First 40.7
Ny 40-foter fra First

Ny 40-foter fra First

En av tidenes mest vellykkede seilbåter blir i sommer skiftet ut.

Publisert Sist oppdatert

First 40.7 blir nå erstattet av First 40. Også nyheten er tegnet av Bruce Farr. Båten minner med første øyekast om en blanding av First 34.7 og First 45. Utskiftingen blr nesten som den gangen Volkswagen byttet ut Bobla med Golf på 70-tallet.

Tidløs design

Forløperen til First 40.7 ble lansert allerede i 1993. Båten er basert på en Farr 40 IMS-båt med navnet "High Five". Beneteau tok konstruksjonen og bygde en liten serie avanserte IMS-båter i 1993 som de kalte First IMS 40.7. Disse båtene ble avansert bygget i kompositt. Serieproduksjonen av First 40.7 kom i gang i 1998. Båten har dannet skole for moderne cruiser/racer, og er fremdeles langt fra umoderne. Båten gjør det fremdeles bra på regattabanen, og under Færderseilasen var det to First 40.7 på topp fire listen over ”over all” listen av båter som rundet Tristein med måletall.

    First 40.7 har en sterk klasse i Norge, og hadde et felt på 18 båter under Færderseilasen.

En av de første First IMS 40.7 har ligget til salg hos Farr, se her

Større og raskere

Den nye First 40 skal bli betydelig raskere i følge Morten Herregården  i Normar. Båten er blitt litt lengre, litt bredere og litt tyngre. Den har også fått mer seil. Under dekk følger den samme oppskrift som 40.7, men bruk av skrå skott gjør at plassutnyttelsen blir mer optimal. Det virker som at båtens ekstra lengde har blitt brukt til en lengre cockpit.

    Stilen under dekk blir lik First 50 og First 45. Lyst tre og moderne stil, men slik var faktisk de siste First 40.7 også.

Les mer om First 45 her

To utgaver

Båten leveres med to kjøler og to rigger. Regatta versjonen stikker 2,45, 5 cm dypere en dagens modell. Regattakjølen er av en ekstrem T-type. Den har også et større storseil på 50 kvm, mot 45 kvm på standard riggen. Regattabåten har en 106 % fokk, mens standard har en 135 % genoa.

Også innredningen leveres i to utgaver, Dynamic og Ambition, hvor sistnevnte er bedre utstyrt.

Avansert bygget

Båten vil bli bygget m,ed samme teknologi som First 34.7. Skroget blir vakuumstøpt, og i sandwich over vannlinjen. Dekket blir injeksjonstøpt som betyr at det blir støpt mellom to former. Nyheten vil derfor bli sterkere og lettere bygget enn 40.7

Kommer til høsten

First 40 vil bli vist på båtutstillingen i La Rochelle og Southampton til høsten.