Moderne bysse i kjøkkendesignstil. Garneringen mot skutesiden blir hvit.
Bokhyller og skap ligger innfelt i skottet. Det ser ut til at det blir saokkelskuffer under sofabenkene.
Toalette bak får en stor dusj. Kartbordet tar mindre plass, noe som gjør salongen større.
Bavaria med 43-foter

Bavaria med 43-foter

Dennye Bavariaen får en ny stil under dekk, og skiller seg fra de nye mindre Bavariaene. Båten vil starte en ny trend fra verftet og er alt klar i juli.

Publisert Sist oppdatert

Bavaria 40 er en båt som i høy grad overgikk 42-foteren. Det virker som at det tyske verftet gjør et realt løft i stil og funksjon på sin nyhet slik at 43-foteren blir mer luksuriøs enn 40-foteren som ble lansert i vinter. Basis lay-outen er lik 42-foteren. To bad og tre lugarer.

Tilbake til fast badeplattform

Bavaria 43 minner mye om 40-foteren eksteriørt. 40-foteren fikk en ny vindustil. Denne stilen finner vi også på 43-foteren. Største skille ser vi i hekken hvor Bavaria 43 får en stor fast badeplattform. Båten får ikke den elektriske badeplattformen som alle de mindre Bavarianene har. Båten får også en skikkelig sittetofte bak rattet. Cockpiten ser også dypere ut, noe som gir økt trygghet på havet.

Stuerom for flåte

I hekken vil nyheten ha plass til flåte. Cockpiten vokser i størrelse og cockpitbordet har blitt større. Ut fra tegningen ser det ut som at bordbena er laget i rustfrittstål, og at bordet ser ”lettere” ut. Løygangen er ikke tegnetinn, men v gr ut fra at også denne vil få tyskerskjøte, det vil si storseilskjøte bak fra masten til vinsjer i cockpiten.

Ny stil under dekk

Ut fra skissene ser det ut som at Bavaria lager en helt ny stil under dekk. Den ser ut til å bli mer minimalistisk, og med flere hvite flater. Byssa  skal bli smartere med full funksjonalitet som et moderne kjøkken. Kartbordet blir tilpasset moderne navigasjon med PC og papirkart. Retningen på kartbordet er snudd 90 grader og stør nå på tvers.

    Salongen har en dyp U-form. Benken mellom salongen og byssa er borte, men det ser ut som det er tegnet inn to krakker. Salongbordet står på en metallfot. Bordflaten er meget stor, og har også en ekstra klaff.

Skikkelig forpigg

Verftet har gått vekk fra ”motorbåt” forpiggen og har nå en dobbeltkøye som går helt ut i bredden. Det gjør den mer praktisk i bruk når båten krenger.

Kommer til Båter i Sjøen

Atle C. Strøm sier at båten vil bli vist på Båter i Sjøen i Sandvika i september. Prisen er  124.556 euro, som er ca 1 million. I tillegg kommer moms å 25 prosent samt HK-avgift. Det gjør båten marginalt dyrere enn dagens 42-foter som koster 1,250.000.

Noen data

LOA 13.10 m

Skroglengde: 12,95 m

Brede 3,99 m

Dybde: 1,85 m

Vekt: 9,4 tonn

Ballast: 3,1 tonn

Seilareal: 94,5 kvm

Vann: 360 liter

Diesel: 210 liter

Motor: 38 hk Volvo Penta

Flere båt-og utstyrsnyheter finner du på www.batguiden.no - landets største båtmesse på internett