Båtens polardiagram
Båtens stabilitetskurve
Hallberg-Rassy 372 med cockpiten bak
Stor forpigg, bad og bysse.
Høy rigg og modrne skrog.
Hallberg-Rassy 372 med cockpiten bak

Hallberg-Rassy 372 med cockpiten bak

Det kjente svenske verftet utvikler en helt ny modell basert på suksessen 342.

Publisert Sist oppdatert

I antall er det Hallberg Rassy 342 som har vært verftets beste modell de siste årene. En modelle det er produsert 220 eksemplarer av på mindre enn tre år. Hallberg Rassy er kjent for senter cockpit båter, med deres to minste modeller har hatt cockpiten bak. Nå utviderer verftet med en større aktercockpit båt. En båt for dem som syns 342 er litt snau. Til tross for sin likghet med 34 foteren er imidleritd HR 372 med aktercockpit på alle måter en helt ny Frers-konstruksjon og baserer seg heller ikke på HR 37 som har centercockpit.

Moderene skrog

Ifølge pressemeldingen fra verftet er Hallberg-Rassy 372 kystseilbåt med havseilerkapasitet. Sammenligne med Hallberg-Rassy 37,  372 noen cm lengre, den er fem cm bredere og har et fyldigere og bredere akterparti. Skroget er noe grundere, men kjølen er dypere og lettere. Springet er tydeligere og båten har sin egen utstråling. 

Rask

Masten er 1,05 m høyere. Det moderne seilplanet er letthåndterlig med stort storseil og en såvidt overlappende genua. Selvslående fokk finnes imidlertid som opsjon. En kraftig mekanisk akterstagsstrammer ingår som standard. Riggen er optimert for bidevindssiling og har tre svøpne salingshorn. Toppvantene går nesten ut i fotlisten og undervantene mot overbygget, noe som bidrar til en smidigere passasje på dekk. En gennaker kan føres mellom mastetoppen og et løsmontert baugspryd. Frers polardiagram indikerer større hastighet enn HR 40, som er kjent for å ha gode seilegenskaper.

Stor cockpit

Aktercockpit er velutrustet og med sine med 132 cm i diameter er rattet vesentlig større enn i båtene som har cockpit midtskips.  Fallene gå direkte til cockpit som sammen med skjøter kan styres av elektriske vinsjer med et elegant trykk knapp system.

   

Smarte løsninger

Båten har fire store skylights, alle flushmontert slik at glassflatene ligger i nivå med overbygget.  Disse slipper inn lys, men gir ikke innsyn.

    Rullen til fokka er plassert under dekk, men rormann har lkevel god sikt forover. Elektrisk ankervinsj kan monteres under dekk. Avstanden mellom vinsjen og stuenivået for kjettingen er avgjørende for om kjettingen stuer seg selv. Dette åppnås ved et spesielt arrangement av design og layout.

To lugarer

Under dekk er inredningen romlig og lys. Salongen har to skylights og til og med luken mot cockpit slipper lyset inn. Alle sidevinduer lar seg åpne og disse er identiske i størrelse med dem som finnes på HR 54. Pentry er U-formet og flatene er laget av PlexiCore, et komposittmateriale med sten.  Begge benkene  i salongen er to meter lange, og toalettet har eget dusjrom med skillevegger i plexiglass. Her er også plass til våtskap. Forpiggen er uvanlig rommelig med køyer på 210 cm lengde, i tilleg sitt sitteplass og to skap. Også akterlugaren har generøs plass, med en uvanlig bred dobbeltkøye.

For langtur

Motoren har med sine 42 kW/55 hk en rekkevidde på 670 nm med 2/3 gasspådrag og 6 knops fart om man velger propell med høy utveksling. Båten vil bli vist for første gang under Dusseldorfmessen til vinteren, men verftet tar i mot bestillinger alt i dag.

Data

Designer: Germán Frers

CE category: A - Unlimited ocean voyages

Skroglengde: 11.35 m / 37' 3"

Vannlinje: 10.25 m / 33' 8"

Bredde: 3.60 m / 11' 10"

Dybde, dyp kjøl: 1.99 m / 6' 7"

Vekt: 7 500 kg / 16 500 lbs

Blykjøl: 3 200 kg / 6 400 lbs

Seilareal med fokk: 73.2 m² / 788 sq ft

Mastehøyde uten vindex: 17.80 m / 58’ 5"

Ståhøyde salong: 1.93 m / 6’ 4 ’’

Motor: Volvo Penta D2 55 / 130 S

Engine displacement    2.19 litres

Generator:115 A

Dieseltank: 270 litres / 72 US gallon

Vanntank: 360 litres / 96 US gallon

Du finner flere båt-og utstyrsnyheter på www.batguiden.no - landets største båtutstilling på nettet