Salongen og cockpiten glir over hverandre.
Nye Moody er meget innovativ. Salong og cockpit er på samme plan, noe som gir helt ny funksjonalitet. Taket over cockpiten kan lukkes.
Dette kan være støpeformen til en ny modell fra Hanse. Den stod plassert utenfor lokalene hvor nye båter blir tatt frem.
Her bygger Hanse en ny fabrikk som vil produsere Moody og Fjord. Den skal være ferdig om fem uker.
Alle båtene settes på vannet. De fleste blir løftet opp igjen og satt på bil.
Alt det tekniske blir kontrollert og signert. Når alt er grønt er båten klar for vannet.
Hvert skrog får sin tralle med møbler tre snekkeriet.
Dekket er her på siste stasjon i samlebåndet, klart for å settes på skroget.
Skrog og dekk går først inn i hver sin hall. Her legges teakdekk.
Her kommer skrog og dekk fra støperiet.
Fjord er eiet av Hanse.
Vi var i Greiswald. for å seile Moody 45.
Minner fra Øst-Tyskland er sterke. Denne trabanten er desvere ikke blå. Hanse har på sitt fargekart en farge de kaller Trabby-blue.
Hanse 291, verftets første modell.
Verftets historie går tilbake til Hanse-tiden.
Michael Schmidt .

Hanse i voldsom vekst

De tok fra oss Fjord og nå tar de Moody fra engelskmennene. Tyske Hanse begynner å bli mektige. Vi har vært på verftsbesøk og sett det en rekke hemmeligheter.

Publisert Sist oppdatert

Vi ble tatt inn i det aller helligste i forbindelse med prøveseiling av Hanses nye satsning, Moody. Verftet beskytter sin produksjonsmetode som en statshemmelighet. Vi måtte legge fra oss mobilen og kameraet, men etter litt diskusjon frem og tilbake fikk vi lov til å ta bilder om ledelsen fikk se bildene i ettertid.

En utkant bedrift

Lav pris er et resultat av effektiv produksjon og lave lønninger. Hanse ligger i tidligere Øst-Tyskland, i en landsdel med landets høyeste arbeidsløshet, og mye alkoholisme. Verftet får derfor produksjonstøtte. Hanse har blitt en viktig arbeidsplass i området, som vokser kraftig. I mai er en ny fabrikkhall ferdig. Der skal Fjord og Moody bygges. Fabrikken som for bare tre år siden var stdet der all produksjonen foregikk er nå et produksjonslokale for nye modeller. Hanse har og kjøper tjenester fra tre andre fabrikker hvor skrogene støpes. Mange av skrogene støpes i Polen hvor lønningene er enda lavere.

I Greiswald er det i dag 500 ansatte, hvor 450 er på gulvet.

Historisk verft

Etter murens fall ble alle arbeiderne på verftet i Greiswald. Det var et historisk vert med røtter helt tilbake til 1361 hvor de laget kogger under Hansa-tiden. I 1993 tok Michael Schmidt tak i restene av verftet og startet med seilbåtproduksjon. Første båt var en svensk “Aphrodite 291”  som tyskerne fikk rettighetene til å produsere. Den fikk en intruduksjonspris på 44.444 tyske mark. Det tilsvarte ca 175.000 for en båt på 29 fot. Det ble sikkelig fart i sakene når Hanse 371 kom i 1998. Det var første båt i andre generasjon av båter fra Hanse. Den var første modell utviklet av verftet selv, og første båt fra Judel/Vrolijk, et samarbeid som verftet fortsatt har.

   I dag er verftet på børs. Verftet hadde en inntektvekst på 45 prosent siste året. Forventet omsetning i år vil være melleom 135 til 145 millioner euro. Overskuddet vil ligge på 10 prosent.

Produksjonspress

Hanse produserer fire båter hver dag. En stor og tre mindre. Fra de minste til 40-foterne bruker verftet bare seks dager. Den største, Hanse 630 lages på 20 dager. Når en ny modellene utvikles vil de første båtene bli produsert i utviklingshallen. Etter hver flyttes båten på samlebånd. Det er i dag to bånd, et for båter over 40 fot og et for de mindre. Båtene blir flyttet fra stasjon til stasjon hver tredje time. I løpet av den tiden må arbeiderne gjøre seg ferdig, hvis ikke blir de trukket i lønn.

Dekket er her på siste stasjon i samlebåndet, klart for å settes på skroget.

Fantastisk logistikk

Skrog og dekk kommer til sammenmonteringen i Greiswald. Dekket går inn i en hall hvor det er fem stasjoner. Det betyr at alt dekksutstyr blir montert på 15 timer. Skroget går inn i en annen hall. Der er det 18 stasjoner. Ett er fem stasjoner kommer dekket inn og settes på plass. Når skroget kommer inn i monteringshallen kommer det også en tralle inn fra snekkerverkstedet under samme tak. Denne trallen innholder alt som skal inn. Dekk, skrog og tralle har samme nummer. På den måten blir hver båt kundetilpasset kjøperen etter de valg han har på innredning, materialer og farger.

Mange Hanse, få Fjord

Fremdeles bygges Fjord på samlebåndet til Hanse. Moody er ikke kommet inn i samlebåndsprosssessen, men det bygges to båter i utviklingshallen. Der bygges det også en mindre Fjord på 36-fot som sannsynligvis vil bli vist for publikum under Hamburg-messen til høsten. Fjord terna bygges fremdeles, men på et annet verft i Tyskland. Båten er for komplisert for samlebåndprinsippet. Terna er en modell det ikke satset stort på. Salget har aldri tatt av utenfor Norge.

    I fabrikkhallen var det 36 båter på samlebåndene. Kun tre av dem var Fjord. Motorbåtene har en lang vei frem til å matche seilbåtene fra Hanse.

    Hanse selger best  til hjemmemarkedet, rundt 250 hvert år. Spania og Frankrike er også store med rundt 200 båter til hvert land. For øyeblikket er det Hanse 430 som selger best, men også de små nye modellene går godt, spesielt til Norge og Sverige. Det er et rush av norske kunder for øyeblikket. Hanse vokser også i Australia, og det er faktisk hvert flere Australske kjøpere som har seilt båten hjem selv.

Den store sjefen

Midt i vår omvisning i fabrikken møter vi på Hanses grunder og sjef, Michael Schmidt. Han er ikke like glad for mitt kamera, og gir meg videre fotoforbud. Min guide Stefan Schöler forteller at Schmidt er meget delaktig i alle ledd av produksjonen. Han flytter kontoret sitt rundt etter hvor han føler han kan bidra mest. En uke sammen med markedsførerne og neste uke på gulvet sammen med arbeiderne. Det er Schmidt som for det siste ordet. Han kom inn til markedsføringsavdelingen for å høre deres syn på skrogvinduene på Hanses flaggskip på 63-fot. De fleste delte ikke Schmidt syn, men båten endte opp etter sjefens smak.