Utstyret som brukes er mobilt.
Tore Husby med tørrisen som blir skutt ut mot skroget og fjærner bunnstoffet.
Tørris er skånsomt mot skroget, og holder det tørt.

Fjerning av bunnstoff med tørris

Miljøkrav fremmer nye metoder å fjerne giftig avfall. Et norsk firma jobber nå med å tilby miljøvennelig bunnskraping av båter.

Publisert Sist oppdatert

CO2 er et miljøbelastet gass, men i frosset form sparer det miljøet. Det er avfallshåndteringsfirmaet Veolia som nå har begynt å rense båter med tørris. Firma har lang erfaring med metoden hvor de blant annet har fjernet graffiti på skulpturene i Frognerparken med tørris.

Mindre støv og avfall

Bruk av tørris ble utviklet i USA som en metode for å redusere støv og avfall. Metoden minner litt om sandblåsing, men tørrisen støver ikke. Tørriskornene eksploderer når de møter uoverflaten og blir til gass. Den behandlete overflaten blir derfor ren og tørr uten etterarbeide.

Kostbart

Vi fikk se firmaet utføre behandling på en eldre Jeanneau på 42-fot. Tore Husby som var ansvarlig for arbeidet regner med at de vil bruke to dager på båten og at det vil koste rundt 30 000,-. Fordelen med metoden er at det kan gjøres over alt, også i minusgrader. Man kan til og med rense motoren med tørris. Avfallet er kun bunnstoff som havner tørt på pressenninger under båten.

Du finner Tore Husbys e-post adresse her.