Hans Petterson viste CB 66 Racer under Sjøen for alle i 2006
CB 66 på vei tilbake

CB 66 på vei tilbake

Kvalitetsproblemer og krangel har skremt folk vekk fra CB 66, men Hans Petterson hevder at båten vil få et skikkelig comeback.

Publisert Sist oppdatert

Den lille regattabåten vakte enorm oppmerksomhet i Sverige  når den kom med over 130 båter bygget på kort tid. Båten ble ikke bygget slik konstruktøren mente, noe som har ført til at flere båter har mistet riggen. Mange har også hatt problemer med baugsprydinnfestningen og rorfeste. Reklamasjoner har kostet folket bak båten mye penger. De fleste båtene har vært tilbake på verftet og blitt forsterket.

Tåler det meste

Hans Petterson hevder at båtene nå er skikkelig solide. Båtene har blitt kjøpt av gode seilere som har presset dem til det ytterste. Kreftene på båten har vært mye større enn antatt. Petterson hevner at mange båter ville blitt skadet av en slik behandling CB 66 har blitt utsatt for gjennom tøff seiling. Kreftene er særdeles store i øyeblikket før båten kommer opp i plan med fulle seil.

Ny produsent

Carl Bayer som har tegnet CB 66 har avsluttet samarbeidet med produsenten og skaffet en ny. Hans Petterson forteller om en lang og smertefull prosess, men regner med at båten vil være tilbake i produksjon i løpet av høsten til en bedre kvalitet.

Fortsatt stor interesse

I Sverige har CB 66 fått SM-status, og at klassen er i sterk vekst i  Danmark. Hans Petterson hevder også at interessen har meldt seg i Tyskland, men i Norge har ikke båten blitt den suksessen den fortjener.