Enda råere Open 60
Enda råere Open 60
Kito de Pavant
Enda råere Open 60

Enda råere Open 60

«Groupe Bel» har nylig blitt sjøsatt, kanskje den mest ekstreme seilbåt på vannet noen gang, eller skal vi kalle den for verdens største seilbrett.  

Publisert Sist oppdatert

Båten er konstruert av Van Peteghem-Lauriot Prévost designteam, i sammarbeid med Guillaume Verdier. Kito de Pavant vil bli skipper om bord, og båtens første test vil bli Transat Jacques Vabre som starter 3. November.

Kompliserte båter

Tidligere har Open 60 klassen vær relativt billige båter sammenlignet med Volvo Ocean race og America’s Cup båter, men konkurransen har blitt mye tøffere som krever at lagene strekker seg langt for en optimal båt. På 90-tallet tok det 8500 timer å bygge en slik båt, mens det er brukt hele 25000 timer å bygge «Groupe Bel».

Ekstrem form

«Abn Amro» hadde stor suksess med en knekk kant i overgangen mellom skrog og dekk. Det gjør at vannet slipper bedre, og øker skrogstabiliteten. «Groupe Bel» er ekstrem i så måte. Bunnen er nesten flat og skrogsidene rette. Slike kanter har vi sett på båter i metall og finer, men da for å gjøre produksjonen billigere. Pacer 376 fra Afrika som vi skrev om i sommer er den første Cruiser/Racer som har tatt opp konseptet.