Søk i arkivet

Ikke vanlig med så stort kartbord på en 34-foter lengre.
Ikke vanlig med så stort kartbord på en 34-foter lengre.
Fra kartbordet
Fra kartbordet
Her er det plass til små skuffer
Her er det plass til små skuffer
Byssa er godt utnyttet.
Byssa er godt utnyttet.
Stort bad med våttøyskap i akterkant.
Stort bad med våttøyskap i akterkant.
Detalj fra badet.
Detalj fra badet.
Det er ikke mye å se til røstjernene under dekk. her er feste til vantene.
Det er ikke mye å se til røstjernene under dekk. her er feste til vantene.
Køya akter er lav, noe som skaper mer luft opp mot cockpiten.
Køya akter er lav, noe som skaper mer luft opp mot cockpiten.
Under salongbenken finnes tanker og tekniske instalasjoner.
Under salongbenken finnes tanker og tekniske instalasjoner.
Når putene taes vekk blir det en flott køye.
Når putene taes vekk blir det en flott køye.
Du sitter godt i salongen.
Du sitter godt i salongen.
Fra innerst i skarpen.
Fra innerst i skarpen.
forpiggen.
forpiggen.
Tauposer er på plass fra fabrikk.
Tauposer er på plass fra fabrikk.
Rulla er plassert under dekk.
Rulla er plassert under dekk.
Fint opplegg for å trimme fokken tettere mot masten.
Fint opplegg for å trimme fokken tettere mot masten.
Ogsp X-34 har rod. De er festet helt ute i rekka.
Ogsp X-34 har rod. De er festet helt ute i rekka.
Du sitter godt i cockpiten.
Du sitter godt i cockpiten.
Plass til flåte eller fendere  i hekken.
Plass til flåte eller fendere i hekken.
Stuerommet i cockpiten er dypt.
Stuerommet i cockpiten er dypt.
Det er god plass rundt rattet.
Det er god plass rundt rattet.
Hekken er berdere enn hva man er vandt med fra X-yachts.
Hekken er berdere enn hva man er vandt med fra X-yachts.
X-34 er skarp i forskipet.
X-34 er skarp i forskipet.
Fotlisten er høy, men Otto Backe viser at du skal sitte helt ut mot kanten, og da er den ikke vond for rumpa.
Fotlisten er høy, men Otto Backe viser at du skal sitte helt ut mot kanten, og da er den ikke vond for rumpa.
X-34 har tyskerskjøte som er ledet under dekk.
X-34 har tyskerskjøte som er ledet under dekk.

X-Yachts nye lille

X-34 er på snarvisitt fra Danmark for å vise seg frem på Båter i Sjøen. Vi har tatt en titt.

Sammenlignet med hva som blir solgt i dag er ikke 34-fot noen stor båt. Når den også er laget for å seile fort blir volumet under dekk ikke noe å skryte av. For å få en vellykket båt må plass disponeringen stemme. Det har X-Yachts klart med sin nyhet. De har ikke falt for fristelsen på å lage en tre-lugars versjon. Det er bra, fordi båten er for liten. Skroget er smalt i forskipet, men fyldig i hekken.

Bygget for seiling

X-yachts er best på dekksutstyr, og båten har alle detaljer som erfarende seilere ønsker. Ingen tvil om at danskene kan sine saker. X-34 har tyskerskjøte. Det gjør cockpiten mer ryddig. Denne løsningen har tidligere vært kun å se på større båter.
Båten skal i følge Otto Backe, være stivere enn sine søstere takket være økt skrogstabilitet.

Fin cockpit
X-yachts har valgt en delvis åpen hekk. Det gjør plassen i cockpiten større. Verftet har også gjort cockpiten ekstra bred ved rattet slik at det går greit å komme seg rundt, selv med et stort ratt.

Flott planløsning
X-34 har en konvensjonell innredning. Forpiggen er smal, men helt grei for størrelsen. Salongen er plassert ganske langt frem, langt foran båtens bredeste punkt. Fordi vantene er festet i skrogets yterside finnes det ingen røstjern som stjeler plass under dekk. Det gjør at salongen blir maksimalt utnyttet. Ryggputene fjernes lett som gjør salongbenkene til gode sjøkøyer.
Byssa er stor nok, og godt utnyttet. Kartbordet er også stort.
    Akterlugaren kan fort bli trange i båter av denne størrelsen. I X-34 er den OK, takket være at køya er senket lavt, slik at høyden opp mot bunnen av cockpiten blir stor nok. Badet er også godkjent, og har et våt tøy skap i akterkant.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen