Kul afrikaner
Pacer 376 blir utviklet i Sør Afrika og blir klar i høst. Det blir en tøff cruiser-racer med særpreg.
Det mest spesielle med nyheten er knekken i skroget, noe som kalles ”hard chine” Chine er overgangen mellom bunn og fribord. Slike knekker har vært å se på finer og aluminiumsbåter men her er de av produksjonstekniske årsaker. På Pacer er det for å gi mer fart. 49eren har en slik knekk. Også Volvo Ocean race vinneren ABN Amro. Nå kommer det på mange Open 60 båter og også på denne afrikaneren. Meningen med knekken er at båten for økt skrogstabilitet på slør og vil slippe vannet bedre noe som minker vannmotstanden.
Epoxy
Pacer er tegnet av Alexander Simonis and Maarten Voogd, samme konstruktør par som star bak de nye Dehler modellene og som også har tegnet Nicorette. Konstruktørene har kontor bade i Nederland og Sør Afrika. Selden leverer masten. Dekksutstyr fra Lewmar. Båten leveres enten med rorkult eller ratt.
Classic eller Performer
Båten leveres i to utgaver, Classic eller Performer.
Performer er bygget i epoxy og Classic i polyester. Begge i sandwich. Performer vil ha mer avansert dekksutsyr og rod-rigg.
Cruiser
Det er lagt vekt på å lage en racer med full komfort under dekk. Det er full ståhøyde, gode køyer og stor salong. Innredingen er laget i kirsebærtre.
Data
LOA 11.46 m
LWL 10.48 m
Bredde 3,75 m
Dybde 2,4 m
Vekt 6,1 tonn (Polyester)
Storseil 48,9 kvm
Genoa 36,2 kvm
Spinnaker 128 kvm
Motor 30 hk
Mer om Pacer finner du her.