Søk i arkivet

29 EME EDITION DU SPI OUEST FRANCE BOUYGUES TELECOM A LA TRINITE SUR MER
29 EME EDITION DU SPI OUEST FRANCE BOUYGUES TELECOM A LA TRINITE SUR MER
29 EME EDITION DU SPI OUEST FRANCE BOUYGUES TELECOM A LA TRINITE SUR MER
29 EME EDITION DU SPI OUEST FRANCE BOUYGUES TELECOM A LA TRINITE SUR MER
X-41
X-41
J/122
J/122
A40 under bygging
A40 under bygging
A40 under bygging
A40 under bygging
Lillesøsteren A 34
Lillesøsteren A 34
A40 under Spi Ouest
A40 under Spi Ouest
Stor cockpit og begrenet plass under dekk.
Stor cockpit og begrenet plass under dekk.

A40 RC, rimelig IRC-racer

Ønsker du å ligge i front av feltet i 40-fotsklassen uten å tømme lommeboken kan dette være båten for deg.

Archambaults nye A40 RC vil koste fra rundt 1,6 millioner. Det er godt under konkurrentene som J/122 og X-41. Båten bygger på samme oppskriften til den suksessfulle A35 som vi testet før jul. Et rendyrket konsept uten kompromisser. Seilegenskaper, seilhåndtering og funksjonelle løsninger har topp prioritet. Pynt og dilldall vil du heller ikke finne på den nye 40 foteren.

Stor ute, liten inne
Som 35 foteren er cockpiten prioritert på 40 foteren også. Det går utover plassen under dekk. Her er den mer som en 37 foter enn en 40-foter. Båten har tre lugarer, men det er byssa som har fått lide mest.

Nesten like raskt som X-41

I følge IRC tallene skal den nye A 40 RC seile litt fortere en J/122, men ikke fult så fort som X-41. A 40 er lett, faktisk 500 kilo lettere enn sine to konkurrenter, men så er den også litt mindre. A 40 har et injeksjonstøpt dekk. Det gir en glatt finish på begge sider av støpen og gjør at man slipper himling under dekk. Det sparer vekt.

Moderne
Archambault har lagt seg på den nye trenden og utstyrt båten med to ratt. Men så er båten også ekstremt bred i hekken, og for å fått god oversikt for rormannen ville ha krevd ett gigantisk ratt. Cokpiten er også helt åpen i hekken.
Båten har også fått T-kjøl som det virker som stadig flere får. Mer effektiv men litt upraktisk.

Slått av J/122
A 40 debutterte under Spi Ouest i Påsken. Der stilte båten opp i den største IRC-klassen. A40 ledet denne klassen etter halv seilt serie, men ente opp med ”bare” 6- plass, og hadde to J/122 foran seg. Den klarte dermed ikke å følge opp suksessen fra i fjor da lillesøsteren var ny og vant i debutt regattaen. I år var det tre A 35 på topp i den mindre IRC-klassen. J/122 kom på vannet i romjulen og A 40 noen dager før regattaen i påsken. Det har nok J/122 dratt nytte av. X-41 ble nummer åtte.
   
Stiv og lettplanene
IRC-reglen straffer ikke stabilitet på samme måte som IMS. Båtene for denne reglen blir dermed stivere som er en fordel om båten også skal brukes til turseiling. De blir også raskere på slør og lens. A 40 har ikke baugspryd som J/122 og A35, men seiler med asymmetrisk spinnaker med spinakerbom.

Data:
Lengde: 11,98 m
Bredde: 3,75 m
Dybde: 2,50 m
Vekt: 6200 kg
Storseil: 52 kvm
Fokk: 39 kvm
Spinnaker: 133 kvm

Noen IRC tall fra Spi Ouest, LYS-tall i parantes.
X-35: 1,0530 (1,34)
Dufour 40: 1,0570 (1,32)
First 40,7: 1,0600 (1,34)
X-40: 1,0690 (1,36)
J/120: 1,0840 (1,36)
IMX 40: 1,0930 (1,37)
J/122: 1,0940 (–)
A40: 1,0990 (–)
X 41: 1,1100 (–)
Dehler 44: 1,1490 (–)

Ut fra tallene kan vi se at resultatlistene kan se litt annerledes ut om IRC blir innført i Norge. X-35 vil tjene på dette, mens litt overraskende så vil J/120 tape litt, i hvert fall i forhold til X-40
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen