Søk i arkivet

SwedeStar med storesøster

SwedeStar 370 har vært en suksess og nå har verftet planene klar for en større modell.

Lindköpings Båtsnickeri har lenge laget modeller for andre verft, men begynte i fjor å lage egne modeller. Det angrer de nok ikke på. Snart har de klar dagsturseileren Carat, og på tegnebrettet ligger en ny 41-foter klar. Verftet forteller at de har ikke besluttet om når den nye båten kommer i produksjon enda.

Rask turseiler
410 bygger på de samme prinsipper som 370. Vi har testet båten, en test som kommer i Seilas nummer 4, og vi lot oss begeistre. Båten seiler som en regattabåt, men båten er en turseiler med meget gode seilegenskaper. Det er lagt vekt på at båten lett seiles av et begrenset mannskap. Den har selvslående fokk og skjøter kan betjenes av rormannen.

To bad
Ut fra tegningen kan det virke som at verftet ønsker mest mulig plass under dekk. Båten har to bad og tre lugarer. Dette har gått på bekostning av cockpiten noe regattaseilere kanskje ikke liker så godt. Det virker derfor som at også 41-foteren har turseilere som målgruppe.

Elegant og konservativ
SwedeStar 370 har all den kvalitetsfølelse som Orüst-båtene har når du kommer under dekk. Alt tyder på at den nye vil ligge på samme linje. Cockpiten er konservativ. Verftet har valgt å satse på ett ratt, mens de fleste konkurrentene satser på doble ratt. Doble ratt gir en friere passasje i cockpiten og gjør at seilerne kan sitte helt ut på ripa å seile uten giga-diameter på rattet. Bakdelen er at førligheten i styring reduseres. Haldor Holm i Lundebåt sier at hans kunder skriker etter doble ratt.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen