Cruiseskip.
Litt kulere enn Røkkes. Mega Yacht fra Guy Lönngren.
Guy har sans fr katamaraner. Her er en av hans skisser.
Ide på en motorbåt med skyvbart glasstak.
Grandessa.
Salongen på Guyline.
Guyline fra 80-tallet.
GO-five var inspirert av seeilbrett, men har overnattingsmuligheter. I cockpiten er det sakkosekker.
Byssa på One40. Båten var nok 10-15 år for tidlig ute.
One40 cockpit.
One40 er tidenes mest innovative seilbåt, utviklet av Guy Lönngren
Løsning på en katamaran ide.
Modeller kan freses ut etter data fra CAD-tegningene.
Studentene bruker avanserte verktøy.
Riggen kantes mor lo.
Løsning for å komme lengre ut å ri.
Studentenes første ideskisser.
Jolle utvikles i Norge.

Messens mest spennende stand

Der finner du den kreative professor Guy Lönngren med studenter fra NTNU med en rekke seilbåtskisser.

Publisert Sist oppdatert

I annen etasje i hall D holder de til. Den kanskje mest innovative båtdesigner noen sinne jobber som professor i Trondheim på institutt for produktdesign. Der har han satt i gang en rekke spennene studentprosjekter hvor to av dem blir presentert på messen.

Rekrutteringsjolle

Et av prosjektene er en moderne rekrutteringsjolle. Tanken er å sette båten i produksjon, men båten er fremdeles på skissestadiet. Studenten jobber med to ulike løsninger. En hvor båten nærmest er et seilbrett, en båt på under fire meter og veldig bred. Tanken er at båten kan deles i to for at den lettere kan transporteres og produseres. Den store bredden gjør at båten får et stort rettende moment og at den skal plane raskt.

Den andre aktuelle formen er en katamaran.

Riggen vinkles på lo

For å få kreftene fra seile til å gi løft i stedet for økt krengning jobber studentene med en løsning hvor riggen krenger på lo som på et seilbrett. Tanken er at også ror og kjøl skal helle. Båten er tiltenkt en windsurfingrigg.

Bobåt på seks meter

En annen studentgruppe holder på med å utvikle en turseiler på bare seks meter. Tanken er at båten har en helt åpen cockpit om dagen, og at den med et håndgrep omgjøres til en kabin.

Kritisk til båtindustrien

Guy kritiserer bransjen for å være for konservative, og for å ikke tørre å utvikle egne ideer. Han syns mange av dagens moderne båter bare kopierer hverandre. Guys oppfattning er at kundene ønsker nye ideer og innovasjon, men at bransjen ikke tørr. Guy vil gjerne bygge en nye jolla i Norge, men tror kan bli vanskelig å finne noen som vil satse. Han mener at arbeidskostnaden vil bli en svært liten del av totalkostnaden ved produksjon av en slik båt.

Designfilosof

Guy Lönngren har sterke meninger om design. Han mener at mennesker har vært en slave av teknologien, men mener at det er i ferd med å snu. Fremtidens design vil maskinen være en slave av menneske. Gy trekker frem Apple og deres nye mobiltelefon iPhone som et eksempel. Telefonen er ikke i salg enda, men den skal virke slik at om du holder den loddrett virker den som telefon, og om du vrir den vannrett vil den bli et digitalkamera. Den nye jollen skal være enkle og bruke og gi seileren en ide om hvordan vinden og kreftene virker.

Opptatt av miljøet

Guy Lönngren tenker på jodens fremtid, og har mange ideer for å spare miljøet. En av hans studentgrupper holder på med å utvikle et hus bygget av papp. Guy mener at papp er et utmerket materiale og trekker frem en bikubesandwichkonstruksjon av papp som er meget sterkt og stivt. Den isolerer også bra.

Allsidig designer

Professoren har utviklet en rekke båter, både for seil og motor. Han er ansvarig for linkene på de finske Grandessa båtene. Men han hr også tegnet cruiseskip og hus også. Dessuten har an utviklet et meget pennende husbåtkonsept. En del av han arbeide og ideer kan du se i bildespesial.