Tøff svensk dagseiler på vei
Tøff svensk dagseiler på vei
SwedeStar 370
J/100
Tøff svensk dagseiler på vei
Tøff svensk dagseiler på vei

Tøff svensk dagseiler på vei

Carat er en ny en-type sportseiler med kullfibermast fra Håkon Södergren, bygget av Lindköpings Båtsnickeri

Publisert Sist oppdatert

Lindköpings Båtsnickeri lanserte SwedeStar 370 i høst. Nå satser de videre på Håkon Södergrens design og er i ferd med å utvikle en lillesøster på rett under 10 meter som vil hete Carat. Den nye båten skal bli lettseil, rask og ikke alt for dyr. Det er snakk om en moderne dagsturseiler med enkle overnattingsmuligheter. Prisen vil havne på rundt 800.000,- svenske uten seil. Det hørse lovende ut, fordi båten vil få bra dekksutstyr, innenbordsmotor og kullfibermast. Båten skal bli ferdig til sommeren

Nytt segment

Dagsturbåter er på vei inn på markedet. Daycruisere er et gammelt konsept for motorbåter. Nå får vi seilere også noe slikt. Båter som er enkle å seile, stor uteplass, og en liten cabin. Amerikanerne har laget slike båter lenge, og nå kommer europerne etter. Konseptet passer godt for hytteiere som ønsker en morsom og lettseilt båt som de kan ta korte overnattingsturer med.

J/100 utfordrer

Båtens filosofi har mye til felles med J/100. Carat er noen cm kortere og smalere enn J/100, men den er bredere i hekken, og har maksimalbredden lengre bak. Mast og kjøl er også trukket lengre bak enn vanlig. Det gjør fokka ganske stor selv om den er bare 100%. Se på bommen, den går helt bak til hekken. Løygangen er også plassert helt bakerst i cockpiten. Carat veier 250 kg mer enn J/100, men den svenske utfordreren har mer seil og tøffere rigg. Carat mangler akterstag og storseilet for en kraftig akterliksbue. Begge båtene har selvslående fokk.

    Cockpiten på den nye Caraten får en ny vri, hvor benkene går helt ut i bordet, og ryggstøttene blir to lange polstrede puter.

SwedeStar imponerte

Seilas testet SwedeStar i høst og ble mektig imponert over båten. Under dekk får du den samme kvalitetsfølelsen du får i Orust-båtene, mens den føles mer som en X-yachts å seile. Prismessig ligger SwedeStar 370 godt under båter det er riktig å sammenligne den med. Hvor lenge Lindköpings Båtsnickeri klarer å holde prisen blir spennende å se.

Selger bra

Verftet ved den store svenske innsjøen forteller til Seilas at salget på Swede Star 370 går over all forventning og at flere båter vil bli levert til Norge i år. Nå produserer verftet en båt i måneden, og klarer ikke å levere før våren 2008.  Interessen for SwedeStar er stor også i Europa og til og med i USA.

Med suksessen til SwedeStar vurderer verftet å lage en større modell også. Den vil i såfall bli lansert i 2008.

Carat

LOA: 9,95 m

LWL: 8,84 m

Bredde: 2,70 m

Dybde: 1,75 m

Vekt: 3,2 tonn

Totalt seilareal: 60 kvm