Tor Hoves nye 41 foter
Tor Hoves nye 41 foter
Denne utgaven har en standard forpigg.
Stor bysse på styrbord side.
Kartbordet i forkant av toaletet.
Toalettet bak på babord side.
Akterkainen
Luke til fall og reveliner og nedsenkbar luke er fine deltaljer hos Elan
Lyse materialer og tekstiler i salongen
Elan 410 innredning
Tor Hove med ny båt til sommeren

Tor Hoves nye 41 foter

Blant nyhetene på Dusseldorfmessen er Elans 410. Utstillingsbåten skal til Norge der forhandleren Tor Hove nok vil vise hva båten duger til i sommerens shorthandedseilaser.

Publisert Sist oppdatert

Seilas var ombord i den nye 41 foteren som imponerte med flott finish, stilfull og lys innredning og fine deltaljer inkludert storseilskjøte skjult i dekk, stueplass for fall og skjøter og nedsenkbar luke til salongen. Elan rir medgangsbølge i Dusseldorf etter at deres 34 foter ble kåret til årets båt i sin klasse.

Bra utstyrt

Ifølge Tor Hove i Fjord Sail vil båten koste NOK 1.810.000 inkl. moms i Norge.

Dette vil være prisen for en båt med norsk spesifikasjon. Det vil si at "cruising" pakke med varmtvann, septik, landstrøm etc er med. Videre er

dekksutstyr, vinsjer etc oppgradert og seilene laminatseil fra North.

For å få en normalt utstyrt båt mangler: Frakt, elektronikk, varme og spayhood.

- Vi vil videre tilby en "grand Prix racing" oppgradering som blant annet inneholder carbon rigg, carbon spinnakerbom og dyp racingkjøl. Denne pakken

er i realiteten sterkt subsidiert og vil koste under 150.000 sier Hove til Seilas

Nytt konsept

- Vi kommer til å bruke et for oss nytt spinnakerkonsept på denne båten. Spinnakerbommen er 1 m lenger enn J og vi vil kjøre en asymmetrisk  mastheadspinnaker med denne bommen. Dette konseptet brukes blant annet på VO60 og TP52. Vi tror at vi på denne måten vil kombinere fordelene med en asymmetrisk spinnaker med muligheten for å gå dypt fordi vi kan brase opp på vanlig måte. Dette konseptet gjør det også lettere å designe spinnakeren fordi man i mindre grad er avhengig av en sløre og en lense spinnaker. Vi har veldig stor tro på dette konseptet og tror det vil fungere utmerket både på tur og regatta. "Elanor" skal til Ariaterhavet uken etter messen og da reiser undertegnede ned for å rigge båten og begynne testingen. Vi regner med å seile i Adriaterhavet frem til uken etter påske avslutter Tor Hove.