X-41 One design på vannet
X-41 One design på vannet
X-41 One design på vannet
X-41 One design på vannet
X-41 One design på vannet
X-41 One design på vannet
X-41 One design på vannet
X-41 One design på vannet
X-41 One design på vannet

X-41 One design på vannet

Årets korteste dag ble årets beste for det danske verftet.

Publisert Sist oppdatert

X-41 ble prøveseilt 21. Desember på ”Lille Bælt” uen for X-Yachts verftet. Mannskapet ombord var folk fra verftet og fra North Sails. Det blåste 10-18 knop og det var lite bølger.

Seilerne var svært fornøyd med testresultatet. I 10 knops vind seilte den 35 grader mot vinden, og 7,4 knop gjennom vannet. I 16 knops vind seilte den enda fortere og høyere. Høyde 32 grader og fart 7.6 knop. Det er 0,5 knop raskere enn IMX-40. I forhold til IMX-40 er X41 stivere, litt smalere og litt lengre. Spesielt båtens imponerte.

Med asymmetrisk spinnaker og en vindvinkel på 120 grader seilte X-41 OD 9 knop i 10 knops vind og 10,2 knop i 16 knops vind målt med GPS.

X-41 OD vil sannsynligvis bli en stor klasse i Norge. I 2007 vil det bli produsert 25 båter, hvor to vil finne veien til Norge. I 2008 vil XPO-Group få sine 10 båter, noe som betyr at det vil bli en entypeklasse i Norge ganske raskt. Otto Backe, som importerer X-Yachts i Norge,  regner med at det er over 20 X-41 bare i Oslofjorden i 2008.

Thomas Føyen som får Norges første X-41 OD til Norge har fortalt til Seilas at de ønsker å seile IMS det førtse året før entype klassen er skikkelig etablert. Han får sin båt alt i april. Planen er å ta vekk bulben for å redusere stivheten i båten. Det gjør at de vil få en mye gunstigere IMS-tall.