Maxi 1300
Reynolds 33
Salona 37
Najad 44 AC
Tartan 3400
Ovni 365
Elan 340
Jeanneau har to verdenspremiærer på Sjøen for alle. Her er 36 foteren.
Hanse 470 drar innom ôppet Varv på vei fra verftet før Sjøen for alle.
Bavaria Vision

Stem på messens seilbåt

Båter i sjøen byr på en rekke seilbåtnyheter, noen har også verdenspremiære. Hvilke båt er det som gjør at du vil besøke messen.

Publisert Sist oppdatert

Vi vil ha din stemme, og her er kandidatene.

Bavaria med verdenspremiere

Det er store forventninger til Bavarias nye dekkshusbåter. De skal være bedre utstyrt enn dagens Cruiser-modeller, men fremdeles leveres til en hyggelig pris. Båtene vil bli verftetets mest voluminøse og luksuriøse til nå. Det er kun de to minste modelene på 40 og 44 fot som er klare til messa. Den største modellen kommer senere i høst. Du kan stemme på den minste på 40 fot.

Splitter ny avansert luksus

Hanse skifter ut sine modeller på 46 og 53 fot med to nye. Litt overraskende fordi 46-foteren ble kåret til Årets mest innovative båt i Europa så sent som i 2005. De nye modellene er blitt litt lengre og bredere, men ikke tyngre. Nå lages de kun i epoxy, som gjør dem lettere. Båtene er også bedre egnet for short-handed seiling med de fleste fall og liner ført bak i kanaler til rormannen. De nye modellene får også en større cockpit. Det er 47-foteren som finner veien til Norge.

Prisgunstig sportscruiser

Elan 340 er fersk på vannet. Båten bygger på samme prinsipper som den vellykkede Elan 37. Vellykket både som tur- og regattabåt. Som de andre Elanbåtene er også denne tegnet av engelskmannen Rob Humphreys. Elan 340 vil erstatte den populære Elan 333. Den nye modellen har fått lengre vannlinje og mer plass under dekk. Det satses på å bygge opp en en-typeklasse i Norge hvor alle båter som blir solgt her vil få samme kjøl, motor og rigg.

Jeanneau med storsatsning

Det franske verftet slår på stortromma og skal lansere 25 nye modeller for 2007. De fleste av de nye modellene er motorbåter, men på messa stiler Normar med en splitter ny 36 foter som kan bli en ny bestselger. Nyheten har mange likheter med 35 foteren som den antagelig vil erstatte. Fabrikken har invistert i mer rasjonell produksjon som vil glede båtkjøperene. Faktisk vil 36 foteren bli billigere en sin en fots mindre søster, en båt det er solgt over 100 stykker av bare i Norge.

Najad tenker nytt

Med nye eiere er Najad-verftet på hugget. Najad 440 AC er en ny utgave av deres 44 foter fra i fjor med cockpiten akter. Dermed tilbyr verftet nå en modell for dem som ikke liker sentercockpitbåter. Najad stiller også med sin 405 modell som ble vist for første gang under Düsseldorf-messa i vinter.

Turseilernes drømmebåt

Seriøse langturseilere drømmer om aluminiums-båter og mange av dem som har seilt på den andre siden av jorda har falt for de franske Ovni-båtene. Nå kommer de med en ny stor 36 foter. Trenger du en solid båt gir Ovni mye for pengene, og med en sene kjøl som gjør at du kan finne havner ingen andre kan.

Kroatisk alternativ

For to år siden testet vi Salona 40 og likte båten godt. Noe salgssuksess har den ikke blitt i Norge, men ting rører seg i Europa for det unge verftet. Salonabåtene er bygget mer som de svenske båtene, og det koster litt mer. Så prisen har nok skremt en del. 37 foteren blir billigere, og det er båter på denne størrelsen det selges mest av i Norge. Båten blir en utfordrer til Elan 37 som det begynner å bli mange av.

Luksus-Maxi

Forbinder du Maxi med billigbåter fra 70 og 80 tallet har du ikke sett dagens modeller. Disse er elegante, smarte, velseilende, men litt for dyre. På messa vises den nye 1300 modellen som kom på vannet i vinter.

Reynolds 33 for fart

Danske Dragonfly har lenge tilbudt raske flerskrogsbåter med et snev av cruising. Under Færderseilasen fikk vi se en enda mer ekstrem variant, svenske SeaCart 30. På Båter i Sjøen kommer det enda en variant, denne gangen fra USA. Reynolds 33 er en katamaran i motsetning til den danske og svenske. Katamaranen ble kåret til årets flerskrgsbåt av bladet Sailing World i 2006. Rask er den, men sannsynligvis ikke like rask som SeaCart 30. Reynolds har et LYS-tall på 1.90 mot SeaCarts 2.02.

Amerikanske HiTech båter

Westmar har klart å skaffe mye publisitet rundt C&C båtene. Deres knall røde C&C 115 ble seilt av Siren Sundby i Færderseilasen. Men det kanadiske verftet lager også en mer turpreget linje med seilbåter kalt Tartan. Disse er også avansert bygget med kullfibermaster, vakumstøping osv. På messa vil Tartan 3400 bli vist ut sammen med C&C 115.