Søk i arkivet

 Impression får en innredningstil som ligger tettere opp til de nyeste Elan-modellene.
Impression får en innredningstil som ligger tettere opp til de nyeste Elan-modellene.
 Nye Impression 40 lanseres i høst.
Nye Impression 40 lanseres i høst.

Elan oppgraderer Impression

Det slovenske verftet tar grep om sin turseilerserie.

Elan bygger to serier seilbåter. Her hjemme har Impression-serien kommet i skyggen av sine raskere søsken. De to seriene blir nå skilt enda tydeligere, og Impression går vekk fra å være en modell benevnelse til båtens navn. Elan-navnet forsvinner, og vil kun bli brukt på de raske modellene.

Nye navn, ny modell

Elan rydder opp i modellseriens navn, og oppgraderer samtidig modellene. Det er ikke helt lett å følge med, men om jeg har fortstått det riktig, ble Elan Impression 344 oppgradert til Elan Impression 354 i sommer. Båten fikk en ny innredning i en ny stil. Planløsningen er tilsvarende, men noen skott er satt i vinkler som utnytter plassen bedre. Båten ble også utstyrt med to ratt. Nå har båten på ny fått nytt navn, og heter kun Impression 35.

Ny 40-foter
Nå gjør verftet samme jobb med Elan Impression 384, en båt som i en kort periode het Impression 394. Båten heter nå Impression 40. Vi antar at skroget er det samme. Linjene er i hver fall beholdt, men om dataene sammenlignes, så har skroglengden krypet noen cm, mens totallengden har økt. Båtens vekt har også økt, ellers er det meste det samme. Impression 40 har som 35, fått ny stil under dekk. Nyheten kan leveres med mange ulike innredningsalternativer. Med to eller tre lugarer, ett eller to bad.

Impression har nå fire modeller, 35, 40, 45 og 50. 50 het tidligere 494 og 45 het 434, om du lurer. Også Elan, de raske seilbåtene, har fått nye navn, men det er en annen historie.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen