De første skisser viser båten med badet akter på styrbord side.
Skisser av byssa på den nye Maxi
Maxi 1200 får en cockpit for turseiling.

Maxi 1200 til Dusseldorf

Delphia beholder den svenske arven i deres første båt under Maxi-navnet.

Publisert Sist oppdatert

Polske Delphia kjøpte Maxi fra Najad, som igjen hadde overtatt merket fra Nimbus for noen år siden. Ved siden av å bygge sin egen serie båter, bygger også det polske verftet mange båter for andre verft, bla J/Boats og Saphier 27. Verftet ligger langt fremme på produksjonsteknologi, og det kommer godt med under byggingen av den nye Maxi.

Delphia bygger også modellene som ble utviklet i Sverige. Les om Maxi 1300 bygget i Polen.

Ferdig skrog

Høsten 2013 viste de frem første skisser på en ny båt, bygget i Polen. I disse dager er skroget støpt, og båten gjøres klar for messen i Dusseldorf.

Om du forbinder Maxi med billige masseproduserte båter, så blir ikke nyheten det. Når Nimbus bygde Maxi ble merkevaren forandret til raske, funksjonelle og påkostete seilbåter. Delphia ser ut til å fortsette denne tradisjonen.

Pelle Petterson har signert skroglinjene. Pensjonisten ble hentet inn av Delphia for å beholde den svenske arven. Innredningen har Tony Castro stått bak.

Mot Xp 38 og Arcona 380

Dagens 38-fotere er større enn gårsdagens 40-fotere. Arcona 380 er et typisk eksempel på det. Den har både en større cockpit, og en større innredning enn Arcona 400 som den erstatter. Maxi 1200 har et navn som forteller at det er en 40-foter, men det er i så fall med baugsprydet innberegnet, skroget er faktisk to cm kortere enn Xp38. Maxi 1200 vil derfor bli en utfordrer til X-Yachts og Arcona 380. I forhold til disse to, så vil nyheten bli litt mindre regatta, og litt mer tur. Tross avansert støpt med vinylester og karbonforsterkninger, så blir Maxi litt tyngre. Den får også mindre seil. Maxi 1200 må også sloss mot Dehler 38 på markedet.

Også Salona lanserer en ny modell på 38 fot. Les mer her.

Mer tur

De første tegninger viser båten med to lugarer og et stort bad akter. Det er to-lugasr versjoner som selger best, gjerne til eldre kjøpere hvor barna har forlatt reiret. Maxi bør nok også komme opp med en tre-lugars versjon. Cockpiten er langt opp for tur og shorthandseiling. Forseilsvinsjene er ført bak og inn mot midten, mens storseilet skjøtes vie en sentrert vinsj i akerkant av et fast cockpitbord.

Noen data

                Maxi 1200  Arcona 380    Xp38    Dehler 38

LOA                 12,16                                             11,3

Skroglengde    11,56          11,28     11,58

Vannlinje            10,6           10,6     10,36            10,4

Bredde              3,75            3,80       3,70            3,75

Dybde         2,3/2/1,7  2,4/2,1/1,9   2,4/2,1     2,2/2/1,6

Vekt                    6,9              6,8          6,7              7,1

Ballast               2,47             2,4          2,7              2,3

Storseil             46,5            47,5       48,5             43,7

Fokk                 37,5            39,0        37,1            37,5