Maxi fra Polen
Pelle Petterson lanserte sin seneste konstruksjon i Dusseldorf. Vi har tatt en titt på Maxi 1200.
Pelle Petterson var fornøyd med å bli spurt om å være med å utvikle Maxi merkevaren videre etter av polske Delphia kjøpte Maxi fra Najad for to år siden.
– Maxi 1200 inneholder noen ny innovasjoner, og en del løsninger fra Maxi 1300, fortalte Petterson under avdukingen av nyheten. Han har forsøkt å skape en seilbåt som er trygg, rask, enkel å håndtere og god ergometri. Cockpiten har en del spennende løsninger som turseilerne vil sette pris på, men kanskje ikke regattaseilere.
Rask turseiler
Maxi 1200 er ikke 40 fot, men 38. Båten har sammenlignbare data med Xp38 og Dehler 38. Mot disse to, er Maxi 1200 litt mer cruising. Båten har et fast cockpitbord og i bakkant av bordet er det en dedikert vinsj til storseilet. – Med reverserbar elektrisk vinsj kan storseilet trimmes inn og ut ved hjelp av knapper, forteller Petterson. Maxi 1200 har et elegant og moderne skrog. Den har knekk i siden, men dette mer av estetisk hensyn enn funksjonell. Knekken ligger høy for å gi økt skrogstabilitet.
Ryddig cockpit
Pelle Petterson liker å ha det ryddig i cockpiten. Det betyr at tamper skal stues vekk. Båten har tre vinsjer i rekkevidde for rormannen, en for storseilet og to for forseilet. Ved vinsjene er det egne brønner for tampene. Forseilskjøtet går delvis gjemt under dekk til vinsjen akter. Cockpiten har høye karmer som gir god beskyttelse. Båten er en gjennomgående mast. Riggen er fra Selden.
To lugarer
Maxien utstilt har to lugarer, men båten kan også leveres med tre. To lugarer virker fornuftig. Maxi 1200 er en liten 40 foter. Designeren Tony Castro har hatt ansvaret for stilen under dekk, og den er lekker og elegant. Båten har lyse paneler og et særpreg som passer skandinavisk design.
Bad og bysse er store. Kartbordet er delvis ofret. Cockpiten er dyp, noe som er bra i sjøen, men det går utover volumet i akterlugaren.
Maxi 1200 ser ut til å være en solid og godt bygget båt. Den kan virke til tider litt overdimensjonert. Delphia har tatt vare på kvalitetene og man kunne ha trodd at båten var bygget av Nimbus.
Båten er konservativ i stilen, og vil nok appellere mer til båteiere som ønsker kvalitet og trygghet, enn for regattaseilere.
Maxi 1200 koster fra 178 000 euro uten seil og moms. Båten vil helt sikkert tippe over 2 milioner kroner, selv enkelt utstyrt.
Maxi 1200 har en flott innredning med særegen stil.