Scalar 34 har et stort bad.
Her vil jeg sove! Akterlugaren er et krypinn, men hva gjør vel det med mahgonany på alle kanter.
Dyp og smal cockpit, slik som det skulle være.
Det er digg å plukket frem fenderne når stuerommet har et slikt lokk.

Drømmen om trebåt

Om du syns alt var bedre før, er Scalar 34 er bra valg.

Publisert Sist oppdatert

Tyske Scalar 34 ser ut som en Vindö fra 70-tallet, men er langt mer moderne. Båten har adskilt kjøl og ror, og har dekksutstyr etter dagens standard.

Som en trebåt

Skroget er bygget i glassfiber, men det er det umulig å se eller lukte. Det er mahogny og lakk som båten oser som en deilig parfyme. Det er også bare kun skroget som er av moderne materiale. Dekk og overbygg, samt hele innredningen er laget av mahogany og teak. Hvor enn du ser, så er det lakkerte treflater. Det er som å være om bord i en ekte trebåt. Utvendig er det brukt to-komponent lakk som skal holde vedlikeholdet til et minimum.

Trang, men koselig

Scalar bygger kun noen få båter i året. Nybåtbygging er bare en liten del av virksomheten. Scalar 34 vist i Dusseldorf som en nyhet er en eldre modell med nytt akterspeil. Hekken er forlenge, som gir skroget flotte linjer.

Innredningen er kundetilpasset, men fornuftig. Båten har en akterlugar, men køya er trang, kun til en voksen passasjer. Eierlugaren er i forpiggen, om ikke salongen skal brukes, slik som var vanlig før.

Båten har fått et stort bad som gjør at kartbordet er blitt mindre, og styrbord salongbenk litt kortere. Sammenlignet med dagens 34-fotere er båten trang, men den har en sjarm som ingen andre moderne båter kan måle seg med.

Skikkelig håntverk koster. Scalar 34 koster ca 2,5 millioner kroner.

SALONG: Bra med skapplass, og alt i mahogany. Scalar 34 er en båt man kan bli glad i.

Den utstilte båten har fått en forlenget hekk som kler stilen.

Ny teknoligi i god blanding med tranisjonelt håndverk