Morgan Lagravière har fått et nytt leketøy.
Båt med DSS-system.

Første med foiler

IMOCA 60 «Safran» har fått «Dali moustache» som vil øke farten med to knop. I går ble den sjøsatt.

Publisert Sist oppdatert

Ved krigens største u-båt anlegg ble nye «Safran» sjøsatt i går. Båten bygget av CDK Boatyard er første på vannet i neste generasjon IMOCA60. Nye regler tillatter foiler som vil gi et løft, og redusere båtens dynamiske vekt. Beregninger sier at de nye båtene vil være to knop raskere. Fartsøkningen vil redusere tiden i Vendee Globe med over to døgn. Jo mer det blåser, jo høyere effekt vil de nye foilene gi. Rekorden å slå er 78 døgn satt av François Gabart.

Dali moustache

De nye foilene minner om snurrebarter. De gir tre funksjoner. Hindrer avdrift, øker båtens stabilitet, og gir løft. Det nye systemet er en kombinasjon av stikkjølene som har blitt brukt over lang tid og av DSS (Dynamic Stability system), et patentert system der en vinge kommer ut av siden på skroget for å gi stabilitet.

Systemet er tetset ut på Mini-Transat båt i sommer, og i følge Charly Fernbach vil også proto-klassen i Mini Transat tillate slike.

Også nye IMOCA 60 «Banque Populaire» får foiler. Se tegninger av båten her.

Nye linjer

Det er Vincent Lauriot Prévost, fra VPLP, and Guillaume Verdier som står bak linjene. Duoen som har tatt hele markedet for disse båtene. Båten har fått mer volum i forskipet. Det har en utforming som minner om nye Pogo3 som Verdier har tegnet. Dekket har et negativt spring. Bak løygangen er det nærmest ingen ting, annet en teknikken for rorene som kan løftes opp fra vannet.

Cockpiten er dypere og lavere for å gi seileren bedre beskyttelse.

Nye regler

Selv om IMOCA-klassen tillatter foiler som vil øke krefter, som igjen også øker kostnadene, så er nye strammet inn. Det er utviklet en-typekjøl og to valgfrie rigger. «Safran» har valgt en roterende mast med saling fra dekk. Gamle «Safran» hadde et kjølblad av titan, som var ekstremt kostbar. Ikke holdt det heller. Båten mistet kjølen i Vendee Globe.

Våpensponsor

«Safran» betyr ror på fransk, men er også en stor våpenprodusent som bygger avanserte systemer. Selskapet er også med å bidrar på teknologisiden. Rorbladene er støpt i en egen støpeteknikk. Det blir bygget egne deler i titan og båten får et spesielt elektrisk system.

Ung skipper

Marc Guillemot so mi lengre tid har seil for «Safran» er nedgradert til rådgiver. Det er 27 år gamle Morgan Lagravière som har overtatt roret. Han kommer fra Figaro-klassen.