Tesla revolusjonerer

Powerwall kan forandre båtlivet. Prisen er lavere enn AGM og vekten en firedel. Si farvel til 12 volt.

Publisert Sist oppdatert

På torsdag lansert Elon Musk litiumbatterier for hus. Teknologien er også svært interessant for båt, men båten må nok konstrueres rundt batteriet. Hytte på sjøen vil få ny mening, og el-motor i båt vil bli langt mer aktuelt.

– Batterier vil endre energimarkedet slik mobilen endret telefonmarkedet. I mindre utbygde lang kan det nå bygges ut strøm til hus uten bruk av kabler, akkurat som disse landene hoppet over utbyggingen av telefonledninger, sa Musk under lanseringen.

Han lanserte ikke bare batterier for husholdningen, men også systemer på 1 GW for byer som kan utvides til enorme systemer. 90 000 slike vil dekke hele USAs behov.

Elon Musk mener at med batterier i garasjen og solceller på taket, så kan USA klare seg uten fossil energi.

Lav pris, lav vekt

Powerwall er et batterier på 7 kWh og 10 kWh som er laget for å henge på veggen. Det er mulig å sette sammen opp til ni slike batterier, som vil gi en effekt på 90 kWh. Den største batteripakken i Tesla-bilen er på 85 kWh. Batteriet har 10 års garanti, har en spenning mellom 350-450 volt og kan gi 2 kW med kontinuerlig strøm med topp på 3,3 kW. Ett batteri veier 100 kg. Batteriet skal gi en effekt på 92 prosent.

Batteriet kan alt bestilles, men det er ikke levering før om tre måneder. 10 kWh typen koster 3500 dollar.

Ut med bly

– Dagens batterier suger og er håpløse, hevdet Musk under lanseringen. De er dyre, de er ustabile, er dårlige å integrere, har kort levetid, har lav effekt, kan ikke skaleres og er lite attraktive mener gründeren. Han kunne også lagt til høy vekt på listen.

Om vi sammenligner hans litumbatteri med AGM, så har Musk rett i sine utsagn.

Om vi regner om kWh til Ah, så vil 10 kWh være ca 800 Ah. For å få tilsvarende effekt av et batteri med bly-teknologi, så vil det kreve dobbel mengde, i realiteten enda mer. Det kreves derfor en batteribank på 1600 Ah. En 100 Ah AGM batteri koster ca 2000 kroner. Det gir en totalpris på 3200 kroner. Powerwall koster ca 26 000 etter dagens dollarkurs.

Mens AGM-pakken vil veie 460 kg mot 100 kg for Powerwall.

For båt?

Powerwall er utviklet for hus, og for norske hytter er systemet fantastisk. Trist det ikke kom for mange år siden. Det kunne spart mange strømmaster i naturen.

For vanlige norske båter er systemet i største laget, men vi ønsker samme komfort om bord som på land. Strømmessig har det vært umulig tidligere. Det vil ikke overraske om det snart dukker opp store båter med 230 voltsanlegg om bord, basert på Tesla-batteri teknologi. Powerwall gir også el-moterer en helt ny mening. Prisen er fantastisk. Den er på en tidel av hva litiumbatterier koster i båtbutikker i dag.

Litium kommer

Tesla er ikke alene om å utvikle litiumbatterier. Det finnes i dag batterier du kan sette om bord i din båt. I Seilas 3 som nå er i trykken kan du lese om langturseilere som har montert 1000 Ah litiumbatterier i sin båt.

Å lade disse batteriene er som å helle vann i en bøtte, sier Lars-Fredrik Moe-Helgesen. De vil basere strømproduskjonen på solcelle og en 210 Amp dynamo på motoren.

Du kan kjøpe batteriene her.

PÅ SKOTTET: Powerfall kan monteres sammen i opp til ni stykk.
Gina Lillemork Nilsen og Lars-Fredrik Moe-Helgesen har montert 1000 Ah litium batterier i sin Sun Odyssey 439.
Elon Musk hevder at han kan redde miljøet med batterier. Markedetet er med ham på det, og aksjene spratt i været. Eksperter tror at dette vil bli mye større enn bil.