«Wild Oats XI» blir kappet i biter, og blir satt sammen igen med ett nytt forskip.

Extreme makeover

100 fots «Wild Oats XI» gjennomgår en ekstrem forvandlig for å bli enda raskere.

Publisert Sist oppdatert
CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v80), quality=90

MOTORSAG: Eieren Bob Oatley og skipperen Mark Richards går løs på 100-foteren på brutal måte.

«Wild Oats XI» ble bygget i 2005, og satte samme året ny rekord under Sydney-Hobart Race. I ti år har den 30 meter lange båten dominert Sydney Hobart Race, og samtidig blitt modifisert en rekke ganger. Mange hadde forventet at «Wild Oats XI» skulle få bank av den splitter nye «Comanche» under årets Sydney Hobart Race, men «Wild Oats XI» vant igjen. Men den smale båten har noen svakheter. Det skal nå rettes opp.

Raskere på unnavind

«Wild Oats XI» er lang og smal. Det gjør den rask i lett vind. På slør i mye vind derimot har den en svakhet i forhold til båter med mer volum og bredde, som «Comanche». Forskipet på «Wild Oats XI» er smalt, og har lite bæring. For å redusere denne svakheten har «Wild Oats XI» i to sesonger hatt stabiliserende foiler som gir skroget løft, og mindre krengning. Det har gjort at den kan seiles med mer seil, og høyere fart.

Delt i tre

«Wild Oats XI» blir i disse dager kappet opp i deler. Først er baugen kappet ti meter inn, rett foran masten. Neste blir at hekken blir kappet av med to meter. Der båten nå er kappet bak, vil det bli en ny hekk. Det neste blir at båten får et helt nytt forskip på 12 meter, slik at båten forblir 100 fot. Det nye forskipet vil få mer volum. Samtidig blir bredden flyttet akterover, sammen med kjøl og rigg.

Ombyggingen er gjort i sammarbeid med designeren Reichel-Pugh, som også tegnet båten for 10 år siden.«Wild Oats XI» skal også bli lettere etter prosessen.

Ombyggingen skal være ferdig i november, slik at båten kan seile Sydney Hobart Race 26. desember med ny form.

10 meter er kappet av baugen, og to meter blir kappet av hekken. Foto: Andrea Francolini