U-bysse er best i sjøen.
Komfortable godstoler for havneopphold.
Store eierlugar, bra bysse og en komfortabel salong er Arconas oppskrift. Innredningen er mer mot cruising.
Arcona 465 har fått elegante, men aggressive linjer.

Sveriges store nyhet

Arcona 465 rakk akkurat båtmessen i Stockholm. Her er den nye modellen.

Publisert Sist oppdatert

Arcona er på hugget og har lansert i all hemmelighet en splitter ny 46-foter. Båten ble lansert på messen i Stockholm denne uken uten særlig før omtale. Heller ikke på verftets nettside var modellen presentert. Båten kom på messa uten en gang har heist storseilet til topps.

Mer karbon

Arcona 465 får den gamle 46-foteren til å se gammeldags ut. Den nye modellen har fått en svakt negativt spring, men rett baug og rett hekk. Skroget er karbonforsterket og støpt med vakuum med vinylester som bindemiddel. Alle skott er laminert fast, og i bunnen av båten er det en stålramme. Roret er støpt i karbon, men rorstammen er i aluminium. Båten har fått en lang T-bulb i bly montert på et glassfiberbelagt stålblad.

Overbygget har fått to tynne striper som nyere utgaver av Swan. Båten har også vinduer i skroget, men minimale. Disse er mer for å slippe lys inn, enn for å se ut.

Båten har mye duk, og lav vekt. Hvor mye bly det er i bulben har ikke verftet publisert.

Elegant under dekk

Mens båten har moderne linjer og avansert konstruksjon, er den tradisjonell under dekk. Planløsningen er typisk for båter av denne størrelsen. Tre lugarer og to bad. Eierlugaren går helt tilbake til masten. Helt fremme i baugen er det stueplass til seil. Båten har fått et skikkelig kartbord, og i tillegg to dype stoler. Byssa har også fått mye plass, mens toalettet akter kanskje kunne vært større.

Cockpiten har også fått moderne løsninger. Doble ratt er i dag en selvfølge, selv for Arcona som lenge hold seg til ett. Også åpen hekk har båten fått, men dekket bak rormannen er bygget opp.

Mye penger

Arcona har lansert en avansert båt med mye seil. Det gir også mye krefter som krever god dimensjonering. Det igjen øker kostnaden. Båten starter på 5,2 millioner kroner. Kjøperen av en slik båt vil gjerne ha en godt utstyrt båt, både for regatta og tur. Det vil koste mye. Det er tvilsomt om det blir mange som slipper unna med en totalpris på under seks millioner kroner.

              Arcona 46  Dehler 46     Xp 44

Lengde     14,09 m      14,40 m   13,29 m

Bredde       4,24 m         4,35 m     4,07 m

Dybde         2,50 m        2,25 m     2,30 m

Vekt           9550 kg    11200 kg    8650 kg

Ballast                 -        3500 kg    3850 kg

Storseil    74,7 kvm     64,4 kvm  59,6 kvm

Forseil     61,2 kvm     49,7 kvm  47,2 kvm

Spinnaker             -     160 kvm   170 kvm