Årets Båt i Europa

TYP HIER DE BESCHRIJVING en Naam Modellen-voor en Achternaam, ook Bezienswaardigheden: (naam museum, monument, gebouw etc.)
Waterkampioen Opnames van de voor de European Yacht of the Year 2015-2016 genomineerde boten in La Rochelle
SPESIAL: Quant 23 gjør det mulig for hvem som helst å foile
SPESIELLE: Bente 24, Farr 280, Quant 23, FarEast 28R eller Corsair Pulse 600
Waterkampioen Opnames van de voor de European Yacht of the Year 2015-2016 genomineerde boten in La Rochelle

Lesernes kåring; Spesielle seilbåter

Årets båt i Europa-prisen blir delt ut  23. januar. Frem til da kan Seilas’ lesere stemme på sine favoritter. Stem frem den beste spesielle seilbåt.

EYOTY_2015_26390.psd

Bente 24 er lansert som båten for den unge generasjon seilere, utviklet av unge tyskere. I forhold til prototypen er en del morsomme detaljer fjernet, og båten er blitt mer ordinær. Båten har en flott skrog med stort potensialet. Båten seiler bra. Det er den faste sprayhooden som gir båten et preg av en turseiler. Cockpiten fungerer bra. Skroget har mye volum, men båten vi seilte var svært spartansk under dekk. Det meste av innredningen er ekstra utstyr.

Gutta bak Bente har lyst å lage en racing versjon av båten. Som turseiler er prisen kanskje vel høy for de unge.

 

Corsair Puls 600. Det er sjeldent jeg har hatt det så gøy. Den lille trimaranen er enkel, men svært rask. Akselerasjonen er ekstrem, nesten som en Formula 18, men dette er en båt du kan seile med barnebarna. Sideskrogene kan vinkles inn for å gjøre trailing enklere, eller for å ta mindre plass i havn.

Dette er det ulitimate leketøyet for hytta som koster ca det samme som en skjærgårdsjeep.

 

FarEast 28R viser at det er mulig å oppleve en moderne seilbåt, uten at det koster all verden. Båten er bygget i Kina, men ved hjelp av europeisk ekspertise. FarEast 28R  har en stor cockpit, og er tom under dekk. Cockpiten er funksjonell, og det er fullt mulig å ha det gøy med bare to om bord, men det er ikke noe problem å være fem seks heller. Også utstyret holder en bra standard. Rigg fra Selden og dekksutstyr fra Harken og Spinlock

FarEast 28R er nå blitt en internasjonal klasse. I Sverige er det solgt  mange båter. Det finnes også en i Norge.

 

Farr 280. Ideen med båten er å skape en båt som kan tilby mye av det samme som dagens Grand Prix-båter. Båten er på mange måter en nedskalert TP52. Du får fire FarEast 28R for en Farr 280, men så er denne båten bygget i karbon, har karbomrikk, og hydraulisk trimmesystem. Alle liner er ført under dekk, som gjør cockpiten ren, men bidrar også til mye vann under dekk. Hele fem lensepumper jobber for å holde båten tørr. Farr 280 har også innenbordsmotor. Kul båt, men alt for avansert for størrelsen. Båten har også fått en IRC-rating som er umulig å seile opp mot. 

 

Quant 23 er en båt bygget for å bringe foiling til folket. 13-foteren er en kjølbåt som flyr. Båten har tre modus. I lett vind seiles den som en normal båt med foilene oppe. Alt i 4 m/s er vinden kraftig nok for å få foilene til å løfte båten. Utrolig nok foiler båten også på kryss i så lett vind, men da blir høyden dårlig.

I mye vind seiles båten med foilene delvis nede. Disse vil da bidra til å gjøre båten stabil, men vil ikke gi løft. 

 

Du finner alle de nominerte båtene her.  

LES: Årets båt viser trendene

23 av de mest spennende seilbåtnyhetene er blitt prøveseilt. Båtene blir mer like, men de representerer rikelig med nytenkning.

 

 

 

Create your own user feedback survey

#MC 150981
#MC150981
OPDRACHT NR ( MET # )
#MC150981
OPDRACHT NR ( MET # )
ENKLERE: Selvslåer er inn også i Middelhavet. Her på Solaris 50