Sydney Hobart Race

JPK: Vinneren av Fastnet Race «Courrier Leon», ble nummer to over-all i Sydney Hobart Race.

Vant Fastnet Race, to i Sydney Hobart

«Courrier Leon» er en JPK 1080, en båt bygget for tur og regatta, men slår verdens råeste seilbåter. Slik er båten. 

Publisert Sist oppdatert
KRYSS: «Courrier Leon» klarte seg bra under den tøffe kryssen som varte ett døgn.

Testet i Seilas

JPK 1080 seiler ikke bare fort. Båten har også en grei innredning. Den er funksjonell, men kanskje ikke så elegant. Typisk fransk, og laget slik at den tåler at seil og annet utstyr blir flyttet rundt under et race. 

Under Årets Båt testing ut fra La Rochelle i 2014 var det lett vind, men båten gled raskt. Vi seilte en søsterbåt under friskere vind noen måneder senere fra St Malo. Båten har overraskende mye til felles med min egen TwoStar 36. Den ble også bygget for shorthandseiling. 

JPK 1080 veier ca det samme, og har samme vekt i kjølen som min båt fra 80-tallet, men TwoStar 36 har langt større storseil. Tross mer seil, er JPK 1080 litt raskere i lett vind. Tross for at skroget er bredere, er det mer lettdrevet. 

På slør har JPK langt større spinnaker. Kjølen er dypere, og skroget har mer stabilitet. Det gjør at den planer på skarpe vinkler. På kryss i mye vind seiler den over 7 knop, en knop raskere enn Two Star 36 som også har kortere vannlinje. 

 

Stor 36-foter

JPK 1080 er en ideell størrelse for short hand regatta. Kreftene er håndterbare. Båten er også stor nok til å gi komfort for turseiling. Båten har en 2+1 innredningsløsning. Forpigg og en grei akterlugar, og muligheter for å sove i stuerommet bak badet. 

Cockpiten er enorm. Båten har rorkult, som gjør plassen åpen. Rormann sitter bak cockpitbenkene, som er relativt korte. 

Allround egenskaper

JPK 1080s styrke er båtens allroundegenskaper. Båten er laget slik at den utnytter IRC-reglen optimalt. Båten har en rett kjøl, uten bulb. Bulben gir stivere båt, men også høyere måletall, og mer friksjon gjennom vannet. Båten har også karbonmast som Jean Pierre Kelbert mener lønner seg, men kun om masten har høy kvalitet. 

JPK lager også en turseiler. JPK 38FC har mer til felles med en Pogo, og det finnes en slik båt i Norge. Tross for at den er en turseiler, så har den høyere måletall enn JPK 1080. 

Vi snakket med Jean Pierre Kelbert om dette før Færderseilasen hvor vi reagerte på JPK 38FC høye måletall. 

–JPK 38 FC eren lett båt med mye seil, men JPK 1080 vil være raskere enn JPK 38 FC i 80 prosent av forholdene. 38 FC har mye våt flate, og trenger derfor mye seil. Den er ekstremt rask på slør med vindvinkel fra 50 til 140 grader. Den er også rask på kryss, men kan ikke sammenlignes med smalere båter med tung kjøl, forklarer Kelbert.

JPK 38 har høyere måletall enn en båt som seiler raskere i 80 prosent av tiden. Basert på sammenlignbare båter, vil JPK 1080 få et måletall på 1.0205 under NorRating. 

 

JPK 38 FC: Turseiler med turbo 

JPK 38 FC er bygget for turseiling, men stiller i racingklassen hvor den må seile fortere enn Xp38 i Færder’n.

 

 

 

 

Cockpit: Jean Pierre Kelbert i cockpiten av JPK 1080 under testen i september 2014.
JPK: Innredningen er helt grei for tur, men båten vinner ingen pris for design.
JPK: Karbonmast gir økt stabilitet og mindre pumpebevegelser i bølger, men er ekstra utstyr.
JPK 38 FC ble kåret til Årets Båt i Frankrike i 2013.
JPK 1010
KRYSS: JPK 10.80 har et spesielt overbygg som gir bedre sikt fremover fra under dekk. Båten kan leveres med ett eller to ror. Både båten vi testet, og den som ble to i Sydney Hobart Race hadde to ror.