Søk i arkivet

Nå kommer den nye generasjonen

Raske katamaraner er i et generasjonsskifte. Her er den nye stilen.

FORM: MC50Cat fra McConghy får et aggressivt formspråk. Vekten er sentrert lengre akter, og forskipet gjort så lett som mulig. Overbygget begynner lavt.
FORM: MC50Cat fra McConghy får et aggressivt formspråk. Vekten er sentrert lengre akter, og forskipet gjort så lett som mulig. Overbygget begynner lavt.

Flere setter katamaraner på ønskelisten, også de med stor lommebok. Gunboat har i lengre tid skapt banebrytende katamaraner, men fikk problemer i høst. Problemene ser ut til å være over, og nye båter er på tegnebrettet.

Raske katamaraner er nå også på tegnebordet til McConaghy boats. Det er et verft som har bygget mange raske regattabåter, også i serie. McConaghy har opprinnelse i Australia, men har fabrikk i Kina hvor de bygger avansert til lav timepris, men billig blir det ikke.

Aggressive linjer

McConaghy har engasjert Ker Yacht design til å utvikle tre modeller på 50, 60 og 90 fot. Ker Yacht design er kjent for raske IRC-båter, men jobber nå også for det engelske America’s Cup prosjektet, hvor noe av kunnskapen kan overføres til disse katamaranene.

50 og 60 foteren får en tøff design. Fjerner du masten og putter på en kanon, så ligner de en moderne stridsvogn.

Salongløsningen er hentet fra Rapier 550 hvor det ikke er noe skott mellom cockpit og salong, men at inne og ute området er smeltet sammen, og kan åpnes og lukkes av vinduer og luker.

Flybridge på katamaraner har vært fy-fy for dem som vil seile fort. Ved å flytte den helt akter, så glir funksjonen godt inn i formspråket, og vil nok sette en ny trend. 

MODERNE: Rapier 550 har frekke linjer og beveger seg lett gjennom vannet.

TEST: Overfylt av ideer

Rapier 550 redefinerer på mange måter hvordan en seilbåt skal være. Konseptet er imponerende, men ikke overbevisende.

 

Lettvekter

Katamaranene vil bli bygget lett og sterkt ved hjelp av avansert kompositteknologi. Lav vekt er helt essensielt for å få glede av flerskrogsteknologien. For å få best mulig kryssegenskaper bør slike båter også ha stikksverd som hindrer avdrift og gir løft.

McConaghy oppgir ikke vekten, men beskriver at seilingsdybden er 2,7 meter med stikkjølene nede, og 1 meter med dem oppe på 50-foteren.

McConaghy vil presentere satsningen på messen i Dusseldorf. 

  

I HAVN: Lagoon 39 er stor i høyden og i bredden, men enkel å manøvrere takket være to maskiner.

TEST: Miljøvennlig husbåt

Katamaraner blir stadig mer populære i chartermarkedet. Etter å ha prøveseilt Lagoon 39 forstår vi hvorfor.

 

Dascat 1495, Comet Cat 36 og Dragonfly 25 er nominert til Årets Båt i Europa.

LES OGSÅ: Lesernes kåring – flerskrogsbåt

Årets beste båter med flere skrog

 

 

NY: Også Gunboat planlegger nye modeller med nytt formspråk. Disse båtene i samme størrelse får buet stikkjøler som skal redusere dynamisk vekt under fart.

NY: Også Gunboat planlegger nye modeller med nytt formspråk. Disse båtene i samme størrelse får buet stikkjøler som skal redusere dynamisk vekt under fart.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen