Søk i arkivet

KOMMENTAR OG VISNINGDrømmen for langtur

Det ligger mye tankearbeid bak Garcia Exploration 52 som lanseres i Düsseldorf. Vi snakket med Bo Lennström fra Lange Maritime.

 

SELGER: Bo Lennström fra Lange Maritime på foretrukket plass i uvær.
SELGER: Bo Lennström fra Lange Maritime på foretrukket plass i uvær.

Det finnes like mange meninger om seilbåter som det finnes ulike seilbåter. Men seilere som har brukt mye tid å seile, er det verdt å høre på. Jimmy Cornell fikk Garcia til å bygge sin drømmebåt for jordomseiling. Den seilte i sommer gjennom Nordvestpassasjen. 

Garcia Exploration 45 er også testet i Seilas.

Større og bedre

Jeg seilte Garcia Exploration 45 i forbindelse med nominasjonen til Årets Båt i 2014. Personlig var det en del detaljer jeg ikke likte på båten.

Cornell hadde forsøkt å favne for vidt, og hadde etter min mening for mange ideer på en båt som ble for trang. Konseptet fungerer langt bedre i et skrog på 52 fot, særlig cockpiten.

SALONG: Byssa går langs salongen som er opphevet.

SALONG: Byssa går langs salongen som er opphevet.

Røff, men elegant

Fra babord lugar er det tilgang til teknisk rom.
Fra babord lugar er det tilgang til teknisk rom.

Båten ser ut som en traktor fra utsiden, men er overraskende elegant og komfortabel under dekk. Med 52 fot blir det også mulig å utnytte volumet under salongen som er hevet, langt bedre. Faktisk ligger det skjult en fjerde lugar under salongbenkene. 

Båten er bygd for kalde farvann og er isolert. Det er standard. Også vinduene har doble glass.

Eieren av den utstilte båten hadde valgt et vannbårent varmesystem, men i stedet for å la det varme vannet løpe under dørken, var det satt opp store radiatorer. 

Dønn solid

Båten har en grunn kjøl som beskytter propellen. Den har også doble ror med et lite skeg, men det er ingen festepunkt på skeget slik at rorbladet henger fritt. 

Ballasten ligger i bunnen av båten, mens et kjølblad vippes ned for å hindre avdrift. Konstruksjonen er velprøvd, og typisk for slike båter. Med ballasten høyere opp enn hva man får med en bulbkjøl, kreves det mer vekt. Men vekten mer sentrert skal gi mer behagelige bevegelser gjennom bølgene. 

Garcia Exploration 45 koster fra åtte millioner kroner. Ingen tvil en drømmebåt for langtur, men dessverre også en uoppnåelig drøm for de fleste.

SKIP: Overbygget gir båten ekspedisjonspreg. Lang erfaring ligger bak utformingen av et slikt overbygg.

SKIP: Overbygget gir båten ekspedisjonspreg. Lang erfaring ligger bak utformingen av et slikt overbygg.

BESKYTTET: Cockpiten har en fast sprayhood i fremre del, ikke ulik moderne shorthand regattabåter.

BESKYTTET: Cockpiten har en fast sprayhood i fremre del, ikke ulik moderne shorthand regattabåter.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka. Mailen kan inneholde annonser.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen