KUL: Ofcet 32 viser at noen tør å tenke nytt, og satser på en racer/cruiser på 32 fot.
SKROG: Båten er satt i produksjon. Den skal seile i juni, og vil delta i regatta i august.

Den nye stilen

Ofcet 32 er en racer/cruiser som skal seile til sommeren. Marc Lombard har gitt båten frekke linjer.

Publisert Sist oppdatert

Ofcet-verftet har suksess med sin Mini Transat-modell 650. Båttypen tok både første og andreplassen i Mini Transat i høst. Båttypet satte også ny 24-timers rekord med 277,4 nm.

Suksessen har gjort at det lille franske verftet i La Rochelle satser på en ny modell. De har hentet inn investorer, og satser friskt. Båten vil konkurrere mot segmentet som verftet JPK har hatt stor suksess. 

 

RASK: Julien Pulvé seiler en Ofcet 6.50

 

Kul design

SPRING: Negativt spring gir mer volum under dekk der det trengs, samt lavere vekt i for og akterskip.

Båter med egenskaper hentet fra Mini Transat og Class 40 har blitt straffet hard i IRC og ORC. Særlig gjelder det båter under 45-fot. JPK har valgt en moderat linje, og deres veier 500 kilo mer, er 20 cm lengre, og har samme seilareal. JPK har klart å finne en linje som er optimalt tilpasset IRC som har gjort at JPK 1010 og JPK 1080 har dominert i land hvor IRC er gjeldene. Ofcet 32 blir konstruert for å ligge tett opp mot JPK 1010 på måletall, ca 1009. For å kopiere suksessen til JPK, så må båten seile fort i forhold til måletallet. 

Kostbar storesøster

Ofcet 32 har også en del til felles med MC34 Patton, også konstruert av Marc Lombard. Båten er bygget av komposittselskapet Marsaudon Composites som ville vis e at de også kan bygge båter. Da Seilas seilte MC34 i 2012 kostet båten tilsvarende som en J/111, tross at den er to fot kortere. Båten er bygget for å vinne Fastnet Race. Den kom blandt topp fem i 2013, og fikk de to første plassene i IRC 2B under sommerens Fastnet Race.

Komfort må til for å vinne regattaer. MC34 skal være en Fastnet Race-killer.

 

 

VOLUM: Baugen blir feit, noe som er en fordel på slør i mye vind.
MC34_Patton_10630